Home News Forum Look/Listen Samplesets Compare Requirements Pictures Links Downloads About us

 

 

Content










First Previous 1699 Next Last
Google

1699, Abraham Starck z Lokte, Zlata Koruna, Czech







  Sonus Paradisi

Site of Sampleset producer about this Sampleset



Historic Czech
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples
Wet: 16-bit: 2664 MB (with default memory reduction adjustments)
Wet: 24-bit: 4,3 GB
Dry: 24-bit: 2,5 GB
20/2+P (keyboards / stops)
Licence: Commercial
Released in: 05-2010

On Hauptwerk forum: New Zlata Koruna sampleset

Mp3 examples others:
- Sonus Paradisi.
- Contrebombarde.com
 




Impression of Dick Sanderman:
Het orgel in de kloosterkerk van Zlata Koruna (letterlijk: Gouden Kroon) in Tsjechie is een typisch voorbeeld van het Boheemse orgeltype. Het instrument werd gebouwd in 1698/99 door Abraham Starck z Lokte en beschikt over twee manualen (hoofdwerk en rugwerk) en pedaal. Door de eeuwen heen heeft het wel wat wijzigingen ondergaan, maar bij de restauratie van 1984 kon het in een behoorlijk originele staat worden teruggebracht. De manualen hebben een kort octaaf. Bijzonder is het pedaal: de boventoetsen van het tweede octaaf geven de tonen die we in het onderste octaaf zouden verwachten te horen, maar die daar vanwege het kort octaaf een andere functie hebben. Uiteraard zijn deze eigenaardigheden in de sampleset van Sonus Paradisi genormaliseerd. De dispositie omvat 20 stemmen. Kenmerkend voor de Boheemse orgelstijl is het ontbreken van tongwerken. Heel karakteristiek zijn de vulstemmen (twee Mixturen en een Sesquialtera), die bijzonder hoge samenstellingen hebben.

Zlata Koruna was een van de eerste samplesets die Sonus Paradisi uitbracht. Versie 1 werd opgenomen in 2003. Zes jaar later, in 2009, werd een compleet nieuwe opname gemaakt voor Hauptwerk 3. Door het ontbreken van tongwerken en strijkers (afgezien van een Salicet 4' op het hoofdwerk en een Violon 16' in het pedaal) is de dispositie nogal rechttoe-rechtaan, met prestanten, fluiten en -zoals gezegd- een paar zeer opvallende vulstemmen.

Tsjechische muziek van Vanhal, Brixi, Seeger, Kuchar of Czernohorsky klinkt uiteraard goed: die is voor dit orgeltype gemaakt. Bij het repertoire dat Nederlandse organisten gewoonlijk in hun tas hebben, komen de beperkingen van deze dispositie eerder aan het licht. De Sesquialter (waarvan beide koren -heel handig!- afzonderlijk registreerbaar zijn) heeft een samenstelling die een octaaf hoger ligt dan wij gewend zijn. De hoge terts geeft een bijzonder tintelend effect; door een octaaf lager te spelen met toevoeging van een viervoet blijft de Sesquialter ook in z'n vertrouwde samenstelling beschikbaar. De beide Mixturen liggen eveneens hoog; die van het hoofdwerk is een tertsmixtuur. De Principal 8' van het hoofdwerk staat in het front en klinkt behoorlijk luid, zeker in vergelijking met de Bordun Flet 8', die weinig boventoon laat horen en zeer bescheiden van klank is. In het pedaal heeft de Violon 16' een trage aanspraak. Combinatie met de Octav Bass 8' verloopt moeizaam, omdat de verschillende aanspraaksnelheden van de 16' en 8' dan verwarrend zijn. Subbas en Violon gaan wel samen, maar geven dan een erg zware bas. Het pedaal heeft ook nog een Quint Bass 5' (eigenlijk 5 1/3'). De grondstemmen van het orgel hebben niet een klankkarakter dat echt in het oog -en in het oor- springt. Pas door het toevoegen van de vulstemmen krijgt het orgel iets heel persoonlijks. Dat specifieke klankkarakter met tintelende mixturen is iets waar de liefhebber van Boheemse orgelmuziek ongetwijfeld van zal genieten.

Bij het registreren vanaf beeldscherm is het lastig dat de koppels in de totale console-weergave niet zichtbaar zijn. Pas in de weergave left jamb komen de koppels in beeld, alsmede de combinaties. Zelfs is een 'Pedal Bass' aanwezig, iets wat op onze electronische orgels meestal juist Manuaal Bas wordt genoemd: de voorziening waarmee je de pedaalregisters bespeelbaar maakt op het manuaal.

Bij een orgeltype als dit loont het de moeite om eens te experimenteren met octaveringen. De viervoets registers kunnen een octaaf lager prima worden gebruikt alsof het achtvoeten waren, de Quint 1 1/3 wordt een 2 2/3' door octavering, zelfs de rugwerkmixtuur laat zich octaveren. In het pedaal is het vaak even zoeken naar een registratie die goed in balans is met het manuaal.

Dick Sanderman, september 2010


Mp3 examples of Dick Sanderman:
JW Player goes here


Impression of Gert:
The Monastery church of Zlata Koruna shelters a well preserved Baroque organ from 1698-1699. It was built by Abraham Starck z Lokte (1659-1709). The organ has an electric blower engine, but can also be controlled with the feet. During the recordings they used the 'foot blower', because the electric engine gives too much background noise. The church has good acoustics with nice long reverb.
Because of the typically baroque disposition (no reeds, no strings), the organ is not suitable for romantic music. In 1941 they had the same opinion during a restoration. Organ Builder Hrubyr has replaced both of Quinten of Hauptwerk and the Quint and Octave2 of Ruck Positiv by romantic strings. In 1984, she turned it back, this was possible because the original pipes were properly stored.
The size of the manuals is four octaves C1-C5, the pedal is called a 'short octave' of C1-a2. In the sampleset, you can also choose the 'Extended Version' with a 'normal' pedal of C1-D3 and a manual compass of C1-F5.
It is a very realistic sampleset:
  • The recordings are clear and detailed, the reverb is a true-to-life rendering.
  • There is a decent 'key noises' (the sound of pressing and releasing a key), I personally find that quite beautiful.
  • The organ blower sounds in the background. You can also turn this off on the Windcontrol page.
  • There is the sound of pulling and pushing back a stop.
  • The control screen looks very real.
  • There is a 'Zlata Koruna' temperament included.
Especially with headphones the good stereo balance of this organ can be heard, you hear the blowing Principal8 sound from left to right. The Flutes sounds mild. The BordunFlet8 is very soft, I prefer the Copula8 of the Ruck Positiv. With the Salicional4, you can supplement the Principal8 in a soft way. The combination BordunFlet8 and Salicional4 can be used as an accompaniment to a 'solo registration' on the Ruck Positiv. The whole sesquialtera is fairly sharp, but the Tierce and Quint can also be used separately. Graphically, this is funny resolved: The button consists of two parts. On both keyboards is a 8/4/2 plenum possible, on the Hauptwerk what sounds fiercer than the Ruck Positiv.
There are five tabs available to operate the sampleset:
  • Console - The main screen. Very nice and realistic, but also practical: Clearly readable, the large buttons are also well suited for a touch screen. Very unfortunate that the 'couples' and 'combination stops' are only available on the 'Left Tab'. Many (I think: most) Hauptwerk users do not have two touch screens available and use mainly the console tab.
  • Left - If you have two touch screens, this is the control screen for the left side. This screen contains also the buttons for the 14 combination stops. Furthermore the couplers: II-I, I-P, II-P, Bass coupler.
  • Right - If you have two touch screens, this is the control screen for the right side.
  • Belows - As with other Sonus Paradisi samplesets, the wind model is made visual, furthermore the wind pressure can be regulated with adjustments of the valves. This nice toy can only be used with Hauptwerk Advanced and outside the U.S. (because of a patent).
  • Windcontrol - Here you can use the button 'Gebluse' to switch the sound of the blower on and off, very handy. I don't know the meaning and effect of the button 'Klappen'.
  • Voicing - To adjust the brightness of each stop (works also for Hauptwerk Basic). When you put the slider higher, the tone becomes sharper, when you put the slider lower, the tone becomes darker. I don't use that feature because I want a result that is as much realistic as possible.
The information in menu 'Organ / Organ information' is not quite up to date, it contains pictures of the old (2003) version 1 sampleset of this organ.
This sampleset is available in a Wet version (with reverb) and a Dry version (recorded nearby without reverb).
This sampleset has no major requirements for the computer: for the Wet-version is a computer with 4 GB of memory sufficient (2664 MB with standard memory reduction settings), still less with 'single loops'. For the Dry-version a computer with 2 GB is enough when you load the samples in 16-bit.
Conclusion: It is a typical baroque sampleset with nice reverb for an average price.

Gert, juni 2010

Combination file with example registrations: Copy the file to c:\Hauptwerk\HauptwerkUserData\OrganCombinations\OrganID000328\
You can load the in Hauptwerk via menu 'Combinations\Load combinations file...'.

Mp3 examples of me CAUTION:
JW Player goes here



Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com