Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud










Eerste Vorige 1699 Volgende Laatste
Google

1699, Abraham Starck z Lokte, Zlata Koruna, Czech







  Sonus Paradisi

Site van Sampleset leverancier over deze Sampleset



Historisch Czech
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples
Wet: 16-bit: 2664 MB (met standaard geheugen reductie instellingen)
Wet: 24-bit: 4,3 GB,
Dry: 24-bit: 2,5 GB
20/2+P (manualen / registers)
Licentie: Commercieel
Released in: 05-2010

Op Hauptwerk forum: New Zlata Koruna sampleset

Mp3 voorbeelden anderen:
- Sonus Paradisi.
- Contrebombarde.com
 




Impressie van Dick Sanderman:
Het orgel in de kloosterkerk van Zlata Koruna (letterlijk: Gouden Kroon) in Tsjechie is een typisch voorbeeld van het Boheemse orgeltype. Het instrument werd gebouwd in 1698/99 door Abraham Starck z Lokte en beschikt over twee manualen (hoofdwerk en rugwerk) en pedaal. Door de eeuwen heen heeft het wel wat wijzigingen ondergaan, maar bij de restauratie van 1984 kon het in een behoorlijk originele staat worden teruggebracht. De manualen hebben een kort octaaf. Bijzonder is het pedaal: de boventoetsen van het tweede octaaf geven de tonen die we in het onderste octaaf zouden verwachten te horen, maar die daar vanwege het kort octaaf een andere functie hebben. Uiteraard zijn deze eigenaardigheden in de sampleset van Sonus Paradisi genormaliseerd. De dispositie omvat 20 stemmen. Kenmerkend voor de Boheemse orgelstijl is het ontbreken van tongwerken. Heel karakteristiek zijn de vulstemmen (twee Mixturen en een Sesquialtera), die bijzonder hoge samenstellingen hebben.

Zlata Koruna was een van de eerste samplesets die Sonus Paradisi uitbracht. Versie 1 werd opgenomen in 2003. Zes jaar later, in 2009, werd een compleet nieuwe opname gemaakt voor Hauptwerk 3. Door het ontbreken van tongwerken en strijkers (afgezien van een Salicet 4' op het hoofdwerk en een Violon 16' in het pedaal) is de dispositie nogal rechttoe-rechtaan, met prestanten, fluiten en -zoals gezegd- een paar zeer opvallende vulstemmen.

Tsjechische muziek van Vanhal, Brixi, Seeger, Kuchar of Czernohorsky klinkt uiteraard goed: die is voor dit orgeltype gemaakt. Bij het repertoire dat Nederlandse organisten gewoonlijk in hun tas hebben, komen de beperkingen van deze dispositie eerder aan het licht. De Sesquialter (waarvan beide koren -heel handig!- afzonderlijk registreerbaar zijn) heeft een samenstelling die een octaaf hoger ligt dan wij gewend zijn. De hoge terts geeft een bijzonder tintelend effect; door een octaaf lager te spelen met toevoeging van een viervoet blijft de Sesquialter ook in z'n vertrouwde samenstelling beschikbaar. De beide Mixturen liggen eveneens hoog; die van het hoofdwerk is een tertsmixtuur. De Principal 8' van het hoofdwerk staat in het front en klinkt behoorlijk luid, zeker in vergelijking met de Bordun Flet 8', die weinig boventoon laat horen en zeer bescheiden van klank is. In het pedaal heeft de Violon 16' een trage aanspraak. Combinatie met de Octav Bass 8' verloopt moeizaam, omdat de verschillende aanspraaksnelheden van de 16' en 8' dan verwarrend zijn. Subbas en Violon gaan wel samen, maar geven dan een erg zware bas. Het pedaal heeft ook nog een Quint Bass 5' (eigenlijk 5 1/3'). De grondstemmen van het orgel hebben niet een klankkarakter dat echt in het oog -en in het oor- springt. Pas door het toevoegen van de vulstemmen krijgt het orgel iets heel persoonlijks. Dat specifieke klankkarakter met tintelende mixturen is iets waar de liefhebber van Boheemse orgelmuziek ongetwijfeld van zal genieten.

Bij het registreren vanaf beeldscherm is het lastig dat de koppels in de totale console-weergave niet zichtbaar zijn. Pas in de weergave left jamb komen de koppels in beeld, alsmede de combinaties. Zelfs is een 'Pedal Bass' aanwezig, iets wat op onze electronische orgels meestal juist Manuaal Bas wordt genoemd: de voorziening waarmee je de pedaalregisters bespeelbaar maakt op het manuaal.

Bij een orgeltype als dit loont het de moeite om eens te experimenteren met octaveringen. De viervoets registers kunnen een octaaf lager prima worden gebruikt alsof het achtvoeten waren, de Quint 1 1/3 wordt een 2 2/3' door octavering, zelfs de rugwerkmixtuur laat zich octaveren. In het pedaal is het vaak even zoeken naar een registratie die goed in balans is met het manuaal.

Dick Sanderman, september 2010


Mp3 voorbeelden van Dick Sanderman:


Impressie van Gert:
De kloosterkerk van Zlata Koruna herbergt een goed bewaard gebleven barok orgel uit 1699. Het werd gebouwd door Abraham Starck z Lokte (1659-1709). Het orgel heeft een elektrische windmotor, maar kan ook nog bediend worden met de voeten. Tijdens de opnames hebben ze de 'voetbediening' gebruikt, omdat de elektrische motor teveel bijgeluid gaf. De kerk heeft een goede akoestiek met prettig lange nagalm.
Vanwege de typisch barokke dispositie (geen tongwerken, geen strijkers), is het orgel niet geschikt voor romantische muziek. In 1941 vonden ze dat bij een restauratie ook. Orgelbouwer Hruby heeft toen beide Quinten van Hauptwerk en de Quint en Octave2 van het Ruck Positiv vervangen door romantische strijkers. In 1984 hebben ze dit weer teruggedraaid, dit kon omdat de originele pijpen goed waren opgeslagen.
De omvang van de manualen is vier octaven C1-C5, het pedaal is een zogenoemd 'kort octaaf', van C1-a2. Bij de sampleset kun je echter ook kiezen voor de 'Extended versie', hierbij is er een 'normaal' pedaal van C1-D3 en een klavieromvang van C1-F5.
Het is een zeer realistisch sampleset:
  • De opnames zijn helder en gedetailleerd, de nagalm klinkt ook natuurgetrouw.
  • Er is een behoorlijke mechaniek geluiden (het geluid van indrukken en loslaten van een toets), persoonlijk vind ik dat best mooi.
  • De orgelmotor klinkt op de achtergrond. Je kunt dit geluid ook uitzetten op de Windcontrol pagina
  • Het uittrekken en terugdrukken van een register hoor je.
  • Het bedieningsscherm ziet er erg echt uit.
  • Er is een 'Zlata Koruna' temperament meegeleverd.
Vooral met hoofdtelefoon is de mooie stereo balans van dit orgel goed te horen, je hoort de blazende Principal8 zo van links naar rechts gaan. De fluiten klinken mild. De BordunFlet8 is erg zacht, ik heb liever de Copula8 van het Ruck Positiv. Met de Salicional4 kun je de Principal8 op een softe manier aanvullen. De combinatie BordunFlet8 en Salicional4 kun je als begeleiding gebruiken bij een uitkomende stem op het Ruck Positiv. Als geheel is de Sesquialtera vrij scherp, maar de Quint en Terts zijn ook afzonderlijk te gebruiken. Grafisch is dit grappig opgelost: De knop bestaat uit twee delen. Op beide klavieren is een 8/4/2 plenum mogelijk, op het Hauptwerk klinkt dit wat feller dan op het Ruck Positiv.
Er zijn 5 tabbladen beschikbaar om de sampleset te bedienen:
  • Console - Het hoofdscherm. Heel mooi en realistisch, maar ook praktisch: Duidelijk leesbaar, de grote knoppen zijn verder erg geschikt voor een touch screen. Heel jammer dat de 'koppels' en 'combinatie registers' alleen beschikbaar zijn op de 'Left-tab'. Veel (ik denk: de meeste) hauptwerk gebruikers hebben echter geen twee touch screens beschikbaar en gebruiken voornamelijk de 'console tab'.
  • Left - Als je twee touch screens hebt, is dit het bedieningsscherm voor de linkerkant. Dit scherm bevat ook de knoppen om de 14 combinatie registers te gebruiken. Bovendien de koppels: II-I, I-P, II-P, Basskoppel.
  • Right - Als je twee touch screens hebt, is dit het bedieningsscherm voor de rechterkant.
  • Belows - Zoals bij de andere samplesets van Sonus Paradisi is het windmodel ook hier visueel gemaakt, bovendien kun je met het verstellen van de kleppen de winddruk nog bijregelen. Dit leuke speeltje (windmodel) is alleen bruikbaar met Hauptwerk Advanced en buiten de U.S. (vanwege een patent).
  • Windcontrol - Hier kun je met de knop 'Gebluse' het geluid van de windmotor aan en uit zetten, heel handig. Ik ben er nog niet achter gekomen wat de knop 'Klappen' voor effect heeft.
  • Voicing - Hier kan de 'brightness' van iedere stem worden aangepast (werkt ook voor Hauptwerk Basic). Als de schuif hoger wordt gezet, wordt de toon iets scherper, bij het naar beneden schuiven, iets donkerder. Ik blijf hier af omdat ik graag wil dat het zo realistisch mogelijk klinkt.
Bij menu 'Organ / Organ information' is de informatie niet helemaal actueel, het bevat plaatjes van het oude (2003) versie 1 sampleset van dit orgel.
Van dit orgel is een Wet-versie (met nagalm) en een Dry-versie (dichtbij opgenomen zonder nagalm) beschikbaar.
Deze sampleset heeft geen grote vereisten voor de computer: De Wet-versie is goed te laden op een computer met 4 GB geheugen (2664 MB met standaard geheugen reductie instellingen, met single loops nog minder), voor de Dry-versie is een computer met 2 GB RAM (laden in 16-bit) al genoeg.
Conclusie: Het is een karakteristiek barok sampleset met mooie nagalm voor een gemiddelde prijs.

Gert, juni 2010

Combination file met voorbeeldregistraties: Copieer het bestand naar c:\Hauptwerk\HauptwerkUserData\OrganCombinations\OrganID000328\
In Hauptwerk kun je ze laden via menu 'Combinations\Load combinations file...'.

Mp3 voorbeelden van Gert LET OP:



Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com