Inhoud |
- Samplesets Downloads
- 1627, Diversen, Forcalquier
- 1643, Bader, Zutphen
- 1673, Mundt, Prague
- 1680, Arp Schnitger, Cappel
- 1681, Richborn, Buttforde
- 1686, Bosch/Schn, Vollenhove
- 1699, A. Starck, Zlata Koruna
- 1719, Radek./Garrels, Anloo
- 1721, Arp Schnitger, Zwolle
- 1721, Silbermann, Rotha
- 1730, Trost, Waltershausen
- 1732 SilbermannEbersmunster
- 1735, Silbermann, Freiberg
- 1738, Muller, Haarlem
- 1741, Silbermann, Grossh.
- 1741, Muller, Oosterwijtwerd
- 1741, Hinsz, Kampen
- 1742, Silbermann, Zoblitz
- 1755, De Backer, Gapinge
- 1761, Silbermann, Arlesheim
- 1770, Nacchini-Dacci, Izola
- 1775, Isnard, St. Maximin
- 1778, Pazicky, Pusztaszabolcs
- 1793, Reis, Rabstejn nad Str.
- 1824, Lohman, Heusden
- 1831, Batz/Witte, Utrecht
- 1832, Van Dam, Tholen
- 1842, Batz, Mijdrecht
- 1844, Engelfried, Gonningen
- 1874, Schyven/Bever, Brussels
- 1885, Cavaille Coll, Caen
- 1885, Ladegast, Wernigerode
- 1887, Father Willis, Salisbury
- 1892, Father Willis, Hereford
- 1901, J.J. Binns, Haverhill
- 1902, Mutin/C.C., St Eucaire
- 1903, Mutin/CavailleColl, Metz
- 1904, Sauer, Dortmund
- 1907, Brindley, Moseley
- 1909, Rieger-Kloss, Matyas
- 1915, Furtwangler, Wustrow
- 1916, Walcker, Doesburg
- 1927, Rieger/Varga, Kispest
- 1928, E.M. Skinner, Chicago
- 1959, Marcussen, Rotterdam
- 1965, Marcussen, Moerdijk
- 1973, Marcussen, Rotterdam
- 1979, Fuhrer, Riddagshausen
- 1980, Grenzing, Menesterol
- 1997, Mathis, Görlitz
- 1997, Steendam, Apeldoorn
- 2001, Grygar, Litomysl
- 2003, Dieter Ott
- 2006, Pecsi-Muehl., Budapest
- 2006, Baumhoer, Stieghorst
- 2007, Mocnik, Velesovo
- 2007, Prib
- 2009, Formentelli, Rieti
|
|
|
|
|
1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg, Nederland |
Impressie van Gert:
Dit orgel stond oorspronkelijk in de Nieuwe Zuiderkerk te Rotterdam (zie foto op reliwiki.nl).
De firma Oscar Walcker (Ludwigsburg) kreeg in 1914 de opdracht om het te bouwen. Men wilde een orgel "dat als een model van orgelbouw, ook voor latere geslachten getuigenis zou afleggen van den kunstzin van onzen tijd.".
Vandaar ook dat het een elektro-pneumatisch orgel werd.
Bijzonder was het 'Fern-(Echo)werk' (4e klavier), deze pijpen stonden boven het kerkgewelf en werd via een 21 meter lang kanaal en een rooster met de kerkruimte verbonden.
Het klankconcept is ontworpen vanuit de Duits-romantische traditie, maar laat daarnaast invloeden zien van de Elzasser 'Orgelreform', waarvan niemand minder dan Emile Rupp en Albert Schweitzer de voormannen waren.
In 1968 heeft de Hervormde Gemeente te Doesburg het orgel uit de Nieuwe Zuiderkerk (die zou worden afgebroken) gekocht omdat de Martinikerk na de restauratie van de schade uit de 2e wereldoorlog nog steeds zonder orgel stond.
Op 31 augustus 1972 is het orgel in Doesburg in gebruik genomen.
Het orgel is zoveel als mogelijk hetzelfde gehouden als in de Zuiderkerk, alleen het Fernwerk is iets anders geïmplementeerd: het staat nu op de kas van het orgel.
Dit orgel met 75 registers en 5414 pijpen is daarmee het op een na grootste elektro-pneumatische orgel van Nederland (het Adema orgel van de RK Bavo in Haarlem heeft na de uitbreidingen 76 registers).
Ingegeven door de schenkers van het orgel, de gebr. Bos, heeft Walcker het 'perfectionisme' onder andere tot uitdrukking gebracht in extra registratiemogelijkheden zoals het 'automatisch pianopedaal' maar ook in het aantal pijpen per klavier: er zijn 5 octaven (61 noten/pijpen), maar via 'super octaaf koppels' heb je eigenlijk een octaaf meer nodig, daarom hebben de manuaal registers 73 pijpen!
Ik weet niet hoe de sampleset maker deze hoogste 12 pijpen heeft opgenomen, voor zover ik weet, kun je ze namelijk niet op een gewone manier (via de klavieren) individueel laten spreken.
Misschien heeft hij die hoogste noten (62-73) via een 'truc' opgenomen of ze afgeleid zijn van de hoogste pijpen die via het klavier benaderbaar zijn.
De 'original pitch' van de sampleset is A=433,2 Hz, dus ongeveer de 'normale' hoogte (A = 440 Hz).
Soms komt de liefde nooit.
Soms is er liefde op het eerste gezicht.
Soms moet de liefde groeien.
Dit laatste was bij mij het geval met deze sampleset.
Het probleem van mij is, dat ik stiekem een helder-(neo)-barok-instrument als referentie neem.
Dit grote orgel met zijn vele speelhulpen vraagt een lange inleertijd, maar dat is juist leuk.
Nu vind ik hem mooi, mits je er de juiste muziek op speelt.
Vooral mooi dat je vanuit vrijwel niets (een zachte strijker) op kunt bouwen naar een zware-16-voet-sound.
Dit is echt een duits romantisch/symfonisch orgel, barok en snelle meerstemmige muziek vind ik niet echt geslaagd omdat dit niet 'helder' klinkt.
Mijn muziekvoorbeelden zijn nogal eenzijdig, ik realiseer me dat 'echte orgelliefhebbers' op dit orgel liever Duits romantische muziek zoals Reger en Mendelssohn willen horen.
Mijn repertoire bevat voornamelijk psalmbewerkingen, er is echter genoeg koraalkunst wat prima gedijt op dit orgel.
Tot nu toe heb ik geen enkel set in bezit met zoveel mooie strijkers: op alle vier de klavieren zitten er meerdere.
Bij de meeste registraties gebruik ik wel strijkers.
Ik kan het niet helpen, ze zijn zo mooi, het is net een orkest.
De reden waarom ik eerst aan het orgel moest wennen betreft de fluiten, dit type orgel heeft geen mooie heldere Hollandse/Noord Duitse fluiten.
De fluiten lijken meer op de Engelse Bourdons, een beetje 'dof' in mijn oren.
De tongwerken klinken goed, sommigen een beetje Frans zoals de TrompeteHarmonique8 en de OrchesterOboe8. Ook als uitkomende stem zijn de tongwerken prima te gebruiken.
Ook de prestanten vind ik mooi, een bijzondere is de krachtige Syntematophon, deze is ook prima toepasbaar als 'solo stem'.
Trouwens, dit en alle andere registers zijn incl. plaatjes en geluidsvoorbeelden uitgebreid beschreven op de Duitse site aeoline.de, een website van Gerhard Walcker-Mayer.
Drie klavieren hebben een tremulant, maar ik vind deze alleen mooi met een beperkt aantal registers, en alleen wanneer je deze als uitkomende stem gebruikt.
Bijv. OrchesterOboe8, Klarinette8, VoxHumana8 of eventueel GeigenPrincipal8, Cello8.
Een Fluit-registratie of 'accoord gebaseerd spel' met tremulant is niet aan te bevelen.
De verschillende karakteristieke registers van het orgel zijn ook met tremulant opgenomen.
Dit orgel is een grote 'kleurdoos' met voornamelijk 8 voet registers, er zijn vrijwel geen 2 voeters. Je krijgt de klank 'helderder' door 'super koppels' te gebruiken en 'zwaarder' met de 'sub koppels'.
Er zijn vrijwel geen 'vulstemmen' (zoals quinten). De Sesquialter en Nasard zijn als vulstem bedoeld, niet als solo register, de CornetV daarentegen is erg mooi als uitkomende stem.
De Dulciana8 is een heel ander register (meer een strijker/labiaalpijp) dan de Dulciaan8 (tongwerk) op een barok orgel.
De beide manuaal mixturen hebben een heldere, barokke klank. Zwevende registers zoals VoxCeleste en FlötenPrinzipal klinken niet overtuigend zwevend.
Op het hoofdwerk na, hebben alle manualen een eigen zwel. Ook heeft het orgel een aantal krachtige registers.
Met de zachte stemmen i.c.m. een dichte zwel en het tutti heeft het orgel een grote dynamiek.
Ook is er in de sample set een crescendo zwel, die je in 64 registratie stapjes kunt laten opbouwen.
Jammer dat je tijdens het aanzwellen niet ziet welke registers geselecteerd zijn, daardoor kun je 'halverwege' niet eenvoudig bij- of terugregistreren.
Wel mooi is dat je de crescendo registraties zelf kunt aanpassen.
Het automatisch pianopedaal is ook aanwezig: door op een ander klavier te spelen wordt de pedaalregistratie automatisch aangepast zoals jij die vooraf hebt ingesteld.
Al met al zijn alle functies en mogelijkheden van het echte orgel in de sampleset opgenomen.
De kerk heeft een prachtige akoestiek, ook in de sampleset komt dit goed terug, de front-samples bevatten ook genoeg galm om te gebruiken zonder de rear-samples.
Met speakers klinkt de set heel goed, net niet teveel nagalm.
Deze set is mooi grafisch weergegeven in een gebruikersvriendelijke, goed leesbare interface, zoals bijvoorbeeld het single screen.
Mijn enige kritiek is dat de 'crescendo klok' niet consequent getoond wordt op het linker scherm en rechter scherm.
Nu staat de klok op het linker scherm 'helemaal' en ook nog eens 'voor de helft' op het rechter scherm.
Wat mij betreft moet hij (nu er gekozen is hem helemaal te tonen op het linker scherm) niet getoond worden op het rechter scherm.
De geheugen vereisten zijn fors:
- Front+Rear 16-bit: 21.5 GB
- Front+Rear 20-bit: 41.3 GB
- Front+Rear 24-bit: ca. 44 GB
- Alleen Front 16-bit: ca. 10 GB
- Alleen Front 20-bit: ca. 20 GB
- Alleen Front 24-bit: ca. 22 GB
Als je minder dan 12 GB RAM hebt zou ik niet aan deze set beginnen.
Ik heb 16 GB RAM, vandaar dat ik drie configuraties gemaakt heb:
- 'Normaal gebruik': Alle Front + Rear, 16-bit, geen tremulant samples. Bij VoxHumana alleen de tremulant samples.
- 'Soft gebruik': Ped+II+III+IV, Front+Rear, 16-bit.
- 'Stereo, geen surround': Alleen Front, Mixturen+Tongwerken=>20-bit, de rest 16-bit.
Laat je niet afschrikken voor de hoge polyfonie-vereisten, als je niet teveel super/sub-koppels gebruikt en nooit meer dan 30 registers tegelijk selecteert heb je geen enkel probleem (zelfs niet met surround).
Natuurlijk, om de sampleset OPTIMAAL te gebruiken heb je een polyphony van 7000 nodig, maar dat wil niet zeggen dat de set onbruikbaar is als je een minder sterke computer hebt.
Luister hieronder naar bijvoorbeeld Psalm 18 van Dick Sanderman, een krachtige heldere klank met minder dan 20 registers.
Bij echte orgels wil je soms een bepaald volume bereiken met veel registers, bij Hauptwerk is dat niet nodig, daar gaat het alleen om de klankkleur (volume kun je 'elektronisch' verhogen).
In een 'volle registratie' kun je beter alle strijkers en (zachte) fluiten weglaten, anders wordt het alleen maar 'troebel'.
Samenvattend: een heerlijk warm Duits romantisch/symfonisch orgel waarin veel met klank gekleurd kan worden, boordevol prachtige strijkers, een grote dynamiek en een mooie akoestiek.
Wil je barok of snelle meerstemmige muziek spelen, dan zou ik een ander sample set aanbevelen.
Probeer zeker de gratis demo-versien (20/2+P, alleen front) op: Sonus Paradisi - Free stuff.
Gert, oktober 2013
|
Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP (Front):
JW Player goes here
Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP (Surround: Front/Rear mixed):
JW Player goes here
Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP (Rear):
JW Player goes here
Grotere kaart weergeven
|
|
|