Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud












Veel van de muziek op deze
pagina is te koop bij Cantique.
Mail me gerust om te vragen
uit welk boek een stuk komt.














Eerste Vorige 2009 Volgende Laatste
Google

2009 Barthelemy Formentelli, Rieti, San Domenico, Italy









  Sonus Paradisi

Site van Sampleset leverancier over deze Sampleset

Gratis probeerversie met 10 registers: Downloads.

Site over dit orgel
Artikel in Orgelvriend over dit orgel

French Baroque
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples
Surround, 16-bit: 11.7 GB RAM
Stereo only, 16-bit: 7.2 GB RAM
57/5+P (registers/manualen)
Licentie: Commercieel
Released in: 11-2011

Op PCorgan forum: 2009 Formentelli, Rieti, San Domenico
Op Hauptwerk forum: Dom Bedos Organ Model released

Mp3 voorbeelden anderen:
- Sonus Paradisi.
- Contrebombarde.com
 



Impressie van Gert:
Rieti ligt ten noordoosten van Rome op 400 meter hoogte in de Apennijnen, op de kaart lijkt het vlakbij Rome, het is echter nog zo'n 80 kilometer. De San Domenico-kerk is een van de grootste gebouwen van Rieti, maar om eerlijk te zijn: de buitenkant vind ik 'moeders mooiste' niet. Voor ons is dat echter niet van belang, het gebouw heeft een enorme akoestiek! Volgens de site van de producent is de nagalm ongeveer 3 seconden, ik houd het op 4 a 5 seconden.

Een aantal jaar geleden heeft men besloten om deze voormalig kloosterkerk een nieuw orgel te geven. De Italiaanse orgelbouwer Bartolomeo Formentelli heeft een gigantisch orgel gebouwd geinspireerd door het boek "L´Art du Facteur d´Orgues" (gepubliceerd in 1766-1770) van Dom Francois Bédos de Celles. Inderdaad, als je het orgel hoort, zou je het zo een aantal eeuwen terug dateren, het is echt een 'oude sound'. Dit komt o.a. tot uiting in nogal 'blazende' fluiten, die daardoor heel liefelijk klinken. Bijzonder is ook het originele 'kist' pedaal, maar volgens het artikel uit de Orgelvriend kan dit eenvoudig vervangen worden door een 'normaal' pedaal. Opmerkelijk is ook dat de 'lage cis' niet klinkt (ook niet in de sampleset), bij de pedaal-tongwerken klinkt hier een 'extra lage' (lager dan lage c) a. Op ons Nederlands forum staan diverse tips om de lage cis wel sprekend te krijgen. Het orgel heeft een stevige basis in het GO met een Montre32 (hij loopt overigens niet helemaal tot onder door), dit is vrij uniek, slechts twee andere europese orgels kennen dit concept.

De bouwer had blijkbaar plezier in zijn werk of beschouwd het als een prestige project, hij heeft op eigen kosten het orgel een extra klavier en extra registers gegeven. Bijzonder is dat het orgel is opgedragen aan paus Benediktus XVI, het is bovendien gebouwd onder supervisie van het Vaticaan. Dit had zelfs invloed op deze sampleset: de layout moest zo realistisch mogelijk en er mochten geen extensies worden toegevoegd. De layout in de sampleset is inderdaad zeer realistisch maar daardoor in het begin heel lastig in het gebruik, hoewel het (ook op het originele orgel) door middel van twee kleuren logisch is ingedeeld:
  • De registers aan 'de buitenkant' zijn van het Positief (onderste klavier).
  • De bruine registers van de tweede (en op-een-na laatste) rij zijn van het GO (tweede klavier).
  • De 4 gele registers bovenaan de tweede (en op-een-na laatste) rij zijn van het Resonance (derde klavier).
  • De 4 gele registers bovenaan de binnenste rijen zijn van het Recit (vierde klavier).
  • De 7 gele registers onderaan de binnenste rijen zijn van het Echo (vijfde klavier).
  • De 8 bruine registers in het midden van de binnenste rijen zijn van het Pedaal.
Verder vind ik de layout prima: Goede leesbare labels en het ziet er mooi rustig uit.

Let op! Het 'register' Soufflerie is de windmotor, als je die dus uitzet hoor je na een korte tijd niets meer!
Let op! De Cornet van het Resonance is op het echte orgel nog niet gebouwd en werkt daardoor ook niet in de sampleset. Ik had liever gehad dat de knop in de sampleset 'disabled' was gemaakt, nu kun je hem wel aanklikken, dit is verwarrend.

Niet ieder sampleset wat met hoofdtelefoon goed klinkt, klinkt in mijn huis ook goed via de speakers. In het algemeen klinken de surround-sets wel veel beter via de speakers, maar dat is ook niet altijd het geval. Ik vermoed dat dit voornamelijk met de nagalm te maken heeft. Om een lang verhaal kort te maken: Deze set klinkt bij mij thuis ook met de speakers geweldig.

Een aantal jaren geleden werden sets van Sonus Paradisi zeer 'direct' (van dichtbij) opgenomen, dit heeft als voordeel dat de stemmen zeer gedetailleerd klinken, maar als nadeel dat het minder goed mixed bij het selecteren van veel registers. In mijn optiek is er bij deze set een goede mix van direct geluid en indirect geluid, de details hoor je nog, maar de stemmen mixen ook goed.

Hoe de tremulant op het echte orgel klinkt weet ik niet, maar in de sampleset vind ik het geen gehoor (het kan ook aan mijn smaak liggen). Om dit te demonstreren heb ik Cantilena opgenomen met tremulant.

De Chamade Trompet van het Resonance vind ik geweldig mooi, daarom heb ik hem (achteraf: te)veel gebruikt in mijn luistervoorbeelden. Deze directe trompet heeft ook een heel mooi stereo gedrag, sommige tonen klinken links, anderen rechts. De functie van het Rossignol (Nachtegaal) ontgaat mij, het is grappig, maar gaat veel te snel en is te hard om mooi te zijn. De fluiten vind ik prachtig, de tongwerken geweldig, de prestanten iets minder, maar ja, tenslotte is het geen duits of nederlands orgel...

Ga mijn standaard demo's niet gebruiken om registraties 'af te kijken', ik heb meestal niet de juiste 'standaard-frans-barokke' (zie hier een beschrijving van Dick Sanderman) registraties gebruikt zoals bijvoorbeeld 'Plein Jeu' en 'Grand Jeu'. Ik vind het jammer dat echte organisten vrijwel nooit hun registraties publiceren. De Plein Jeu (Mixturen plenum) en Grand Jeu (Tongwerken plenum) laat ik horen in psalm 105 van Marco den Toom. Ik weet wel, de muziek van Den Toom is over het algemeen romantisch en niet het meest voor de hand liggend om voor dit orgel te gebruiken. Maar het koraalboek van Marco kwam juist deze week binnen, en daarin stonden voorspelen die toch goed op dit orgel klinken. Het 'Grand Jeu' (met deze nagalm) vind ik geweldig mooi bij dit orgel.

Het orgel is gestemd op een hoogte van 415 Hz, het temperament is 'meantone after Formentelli and Jourdan'. Het is zeker geen universeel orgel. Je kunt er redelijk veel op kwijt, maar romantiek gaat echt niet, ook niet met het Equal-temperament en een andere toonhoogte. Het orgel komt het beste tot zijn recht in polyfone muziek, waarbij iedere stem zijn eigen functie heeft (zoals bijvoorbeeld trio's, fuga's), door de heldere uitstraling van het orgel blijf je de afzonderlijke stemmen goed horen.

De computer vereisten voor deze sampleset zijn behoorlijk fors: Surround 16-bit: 11.7 GB RAM / Wet 16-bit: 7.2 GB RAM.
Er is een gratis demo versie van deze sampleset te downloaden vanaf: Sonus Paradisi: Downloads - a "free stuff".

Het is een plezier om op deze set te spelen, het 'voelt' gewoon goed, ik denk dat dit mede komt door de mooie galm.
Er zijn ondertussen behoorlijk wat goede samplesets in deze Frans-barokke-stijl verschenen, zoals: Een keuze tussen bovengenoemde sets is buitengewoon lastig...

Gert, November 2011

Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP:











Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com