Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud











Eerste Vorige 2007 Volgende Laatste
Google

2007 Tomas Mocnik, Velesovo, Slovenia









  Sonus Paradisi

Site van Sampleset leverancier over deze Sampleset



Modern Baroque
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples
Wet: 16-bit: 3.8 GB (met standaard geheugen reductie instellingen)
Wet: 20-bit: 6.2 GB,
Surround: 16-bit: 7.3 GB
Surround: 20-bit: 12 GB
38/2+P (manualen / registers)
Licentie: Commercieel
Released in: 08-2010

Op PCorgan forum: 2007 Tomas Mocnik, Velesovo, Slovenia
Op Hauptwerk forum: Thuringian Organ Model
Op Hauptwerk forum: A free three manual enhancment
Op Hauptwerk forum: A free three manual enha...HW 4
Op Hauptwerk forum: SP: Freiberg or Velesovo?

Mp3 voorbeelden anderen:
- Sonus Paradisi.
- Contrebombarde.com
 






Impressie van Dick Sanderman:
De Sloveense orgelmaker Tomas Mocnik bouwde in 2007 een nieuw orgel voor de Onze Lieve Vrouwekerk in Adergas, vlakbij zijn woonplaats Cerklje. Dit orgel, zijn Opus 14, is voor Mocnik dan ook een paradepaardje geworden: Hier neemt hij potentiele nieuwe klanten mee naar toe. De vroegere kloosterkerk van Adergas is nog steeds een bedevaartsoord en een spiritueel centrum waar mensen zich individueel of groepsgewijs kunnen terugtrekken voor bezinning en meditatie, ondertussen genietend van de schitterende natuur met reusachtige bergen.

Mocnik liet zich inspireren door de orgels uit Thuringen, met name het werk van Zacharias Hildebrandt, een orgelmaker voor wie Johann Sebastian Bach grote waardering had. Bach verrichtte de eindkeuring van het Hildebrandt-orgel in Naumburg en speelde de ingebruikneming van het orgel in Stormthal. De intentie van Mocnik was in Adergas een orgel te bouwen dat optimaal voldoet aan de eisen die de muziek van Bach stelt. Met 37 stemmen op twee manualen en pedaal is het een riant gedisponeerd orgel geworden, compleet met Untersatz 32' in het pedaal. Dankzij de lage winddruk is het klankbeeld aangenaam, poetisch, helder maar niet scherp. De royale akoestiek van de kerk doet de rest: Dit klinkt gewoon heel prettig. De intonatie is zeer verzorgd, zodat je hooguit soms gaat verlangen naar de oneffenheden die de klank van historische orgels zo karakteristiek en levendig kan maken.

Met een klankbeeld dat onmiskenbaar klassiek is, zonder heel specifiek te zijn, leent het orgel zich voor een breed scala aan muziek. Bach en Buxtehude klinken prima, oude Italianen, Engelse muziek uit de voor-romantische periode, Mendelssohn, Brahms, maar ook veel muziek van recente datum: het kan allemaal. Maar natuurlijk, hoogromantische muziek die vraagt om Vox Celeste, strijkers, grondtonige tongwerken en een of meer zwelkasten, daar is dit orgeltype niet voor gebouwd.

In het voicing-menu heb ik van verschillende pedaalregisters de sterkte verminderd: de bas werd anders wel erg zwaar. Ik ken het orgel van Adergas niet in real life, dus ik kan niet beoordelen in hoeverre het pedaal daar in werkelijkheid ook zo zwaar klinkt. De tremulanten kunnen me ook niet echt bekoren: ze maken de klank nogal elektronisch.

Niettegenstaande deze kanttekeningen: De sampleset die Sonus Paradisi in augustus 2010 uitbracht is zeker een aantrekkelijke optie voor iedereen die op zoek is naar een set die prima klinkt en behoorlijk breed inzetbaar is. In combinatie met een ongelijkzwevende stemming gedijt ook oude muziek uitstekend in deze klank, en dankzij de in de set aanwezige combinaties kan ook muziek met snelle registratiewisselingen goed worden gerealiseerd.

Op het Hauptwerkforum werd aangekondigd dat Al Morse een freeware uitbreiding heeft gemaakt van de Velesovo-set (de surround-versie), waarbij door herschikking van registers en toevoeging van stemmen (modificaties van registers uit de oorspronkelijke set) een drieklaviers orgel is ontstaan met hoofdwerk, bovenwerk, borstwerk en pedaal. Op het beeldscherm ziet de klaviatuur er nu opeens heel Amerikaans uit. Wie daar geen moeite mee heeft, kan dankzij de verdeling van de stemmen over drie klavieren nu wel meer verschillende soorten muziek kwijt. De uitgangspunten van het oorspronkelijke orgel liggen in de barok, en met barokmuziek kom je op een zo royaal gedisponeerd tweeklaviers orgel een heel eind. In muziek van later datum is de aanwezigheid van een derde klavier soms uitdrukkelijk vereist. Wie dus een breed repertoire op een sampleset wil spelen, kan veel plezier beleven aan de Velesovo-set, zeker met deze gratis extensie. De extensie is te vinden via A free three manual enhancment. Om te illustreren hoe het ook in barokmuziek soms handig kan zijn om over drie manualen te beschikken, heb ik als extraatje een stuk met deze drieklaviers versie opgenomen: De Voluntary op. 6 no. 2 van Stanley. In het inleidende deel hoort u enkele achtvoets grondstemmen, waaronder de toegevoegde Unda Maris 8' (een iets verstemd duplicaat van de Roerfluit uit de Velesovo-set); in het snelle deel klinken afwisselend de Cornet (hoofdwerk) en een samengestelde Cornet op het borstwerk, met daaronder een doorgaande linkerhandpartij op het bovenwerk. De afwisseling van gewone Cornet en echocornet, met daaronder een doorgaande begeleiding, wordt door de componist voorgeschreven en is op een tweeklaviers orgel niet zonder kunstgrepen te realiseren. In de drieklaviers versie is het een fluitje van een cent (of eigenlijk nog minder: de extensie is gratis).

Dick Sanderman, november 2010


Mp3 voorbeelden van Dick Sanderman:


Impressie van Gert:
Het blijft een veelvoorkomend fenomeen: Het nadoen in 'oude stijl'. In mijn optiek is hier niets mis mee: Goede dingen moet je altijd navolgen. In dit geval is dat goed gelukt, in 2007 heeft orgelbouwer Toma Mocnik dit orgel gebouwd in 'Thuringer barok stijl'. In bijzonder geinspireerd door Zacharias Hildebrandt. Op Sakral Orgel Forum zegt organist Martin Kondziella dat dit een ideaal 'Bach orgel' is. De mechaniek is geheel mechanisch, maar als Hauptwerk-speler heb je daar niet veel aan. Doordat het een orgel uit 2007 is zijn alle pijpen goed gestemd en klinken daarom over hele breedte stabiel. Dat is natuurlijk het doel van een bouwer, maar daardoor klinkt het niet 'karakteristiek historisch', wat ik eigenlijk verwacht van een 'barok orgel'. Het is zeker geen romantisch orgel (de ViolaDiGamba is bijvoorbeeld een echte 'barok strijker'), maar vanwege de milde ('niet scherpe') intonatie, 'strakke stemming' en de tremulanten kun je er toch liefelijk op spelen. Redelijk uniek is de aparte tremulant voor het pedaal, die je bijvoorbeeld kunt gebruiken als je 'uitkomend' speelt met het pedaal. De Subbas16 en Violon16 zijn zeer krachtig, voor mijn huiskamer heb ik het volume van deze registers iets teruggezet (niet in de 'Wet' versie die ik voor de opnames heb gebruikt). Voor de liefhebbers (ik ben ook een liefhebber, maar dan van andere dingen dan 32 voet gebrom in de huiskamer) is er zelfs een 32 voet Untersatz. De Sesquialter klinkt prachtig 'glazig'. De prestanten op Hw en Ow hebben ieder een eigen karakter, de Principal8 van het Oberwerk is iets softer. De Trompet is niet 'schreeuwerig' en kan ook goed gebruikt worden als 'uitkomende stem'.

Het is allemaal mogelijk:
  • Zacht (fluit)spel. Met prachtige Rohrflot8, Gedackt8, Gemshorn8, Spitzflot4 en Kleingedackt4.
  • Snel fluit spel. Met bijvoorbeeld de Gedackt8 en Waldflot2.
  • Prestant plenum. Hele mooie zuivere, blazende Prestanten.
  • Harde en zachte uitkomende stem (met bijvoorbeeld tongwerken of vulstemmen). Tip: Gedackt8, Kleingedackt4, Nassat3 en Tertia, eventueel met Tremulant.
  • 'Gewoon' (van ppp-fff) spel.
De samples zijn van goede kwaliteit: Gedetailleerd en ook de (3 per noot) galm samples zijn prima. Het 'geluid van de tremulant motor' is jammergenoeg niet opgenomen.

Het mooiste resultaat krijg je in Hauptwerk met hoofdtelefoon, via speakers vind ik deze set nogal 'wollig' klinken. Maar wil je een Hauptwerk orgel via speakers in de kamer brengen, dan is Surround een grote verbetering. Het klinkt gewoon veel ruimtelijker dan bij een 'gewoon Wet' sampleset. Deze sampleset wordt standaard (zonder meerprijs) geleverd in de Wet en Surround versie.

Het realistische bedieningsscherm ziet er heel overzichtelijk uit, evenals de speeltafel van het originele orgel (links HW, rechts OW, onder Pedaal). De knoppen zijn groot genoeg, een kritiekpuntje is dat het niet heel duidelijk is of een register aan of uit staat. Het contrast tussen wit en grijs is te klein, maar misschien ligt dit aan mijn beeldscherm. De opschriften van de knoppen zijn vanwege het 'oude' lettertype niet zo goed te lezen, maar dat is na een paar dagen geen probleem meer.

De vereisten voor dit orgel zijn niet enorm hoog: Als je de Wet versie laadt in 16-bit, met single loops en je laadt de 5 minst gebruikte registers niet, dan heb je voldoende aan een computer met 4 GB RAM. De prijs (E 340,- exclusief korting, inclusief verzendkosten / bijna E 9,- per register) is voor een dergelijk praktisch kwaliteits sampleset 'laag tot gemiddeld'.

Ik raad sterk aan om de demo versie te downloaden (met 10 van de 38 registers, verder zonder beperkingen). Dit is zeker de moeite waard, de demo versie is een orgel-op-zich, zie: Download page Velesovo. Voor Nederlanders en Duitsers (Amerikanen, Engelsen, Fransen en Italianen hebben meestal andere voorkeur) is dit een sampleset wat in aanmerking komt om als eerste aan te schaffen. Een mooie barok dispositie met veel mogelijkheden, gedetailleerde samples en mooie nagalm voor een redelijke prijs.

Gert, september 2010

Mp3 voorbeelden van Gert LET OP:


Alle voorbeelden hieronder komen uit: Paul Wols - Korte voorspelen voor 150 Psalmen en Enige Gezangen
Ik heb geprobeerd me te houden aan de typisch 'Wolsiaanse' uitspraak in het voorwoord: "Speel niet gehaast, zodat de noten over elkaar struikelen; je moet elke noot beleven, proeven." Het is niet al te moeilijk om te spelen en het klinkt allemaal 'welluidend'. (83 pagina's, Euro 39,95 incl. verzendkosten). Zie ook: Voorbeelden uit dit boek op 'Kampen'.


Opnames van Leo Terlouw, zie voor toelichting en meer Bach-opnames van hem: Bach opnames van Leo Terlouw.


Andere opnames van Leo Terlouw, ze komen uit "Koraalbewerkingen in 18e eeuwse stijl" (Lindenberg):





Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com