Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud
































Eerste Vorige 1997 Volgende Laatste
Google

1997, Steendam, Eben-HaŽzerkerk, Apeldoorn, Nederland









  Sygsoft

Site van sampleset leverancier over deze sampleset


Eben-HaŽzerkerk


Modern/Romantisch
48 kHz, 24-bit, surround (3 kanalen), multiple release samples, tremulant samples, tremulant combination samples

Surround 2 kanalen, 16-bit: 11,0 GB RAM
Surround 3 kanalen, 16-bit: 15,2 GB RAM
Stereo, 16-bit: 5.6 GB RAM
32/2+P (registers/manualen)
Licentie: Commercieel
Released in: 04-2014

Op PCorgan forum: 1997 Steendam Eben-HaŽzerkerk
Op Hauptwerk forum: The Steendam organ of Apeldoorn

Mp3 voorbeelden anderen:
- Sygsoft.nl.
- Contrebombarde.com
 






Impressie van Gert:
Enigszins verbaasd was ik toen ik hoorde dat dit 'eigentijdse-orgel-met-romantische-inspiratie', dat in een 'neo-barokke-ruimte' staat, opgenomen was voor Hauptwerk. Dit vanwege de minder ideale combinatie van een niet-historische ruimte (1995) met niet al te veel akoestiek met een niet-historisch orgel (1997). Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat ze bij de PKN-Gereformeerde Bond-gemeente in Apeldoorn niet hoeven te klagen over hun orgel. Zeker niet omdat ze daar bovendien (op zijn minst) drie bekwame organisten hebben: Peter Eilander, Marcel van de Ketterij en Arie Kortleven.
Het orgel is gebouwd door Orgelmakerij Steendam uit Roodeschool (Groningen), deze is gespecialiseerd in romantische orgels naar het voorbeeld van C.G.F. Witte (opvolger van Bštz) en C. Muller. Voor Apeldoorn hebben de orgels in de Oude kerk in Amsterdam en de Grote kerk in Tiel als (klank)voorbeeld gediend.
Dit orgel is uitermate geschikt voor de praktijk van een dergelijke gemeente:
  • Prima geschikt voor begeleiding van samenzang: fors klinkend en op 16 voets basis.
  • Ondanks de twee klavieren heeft het een rijke dispositie (deels nog op papier vanwege de nu nog 8 gereserveerde stemmen).
  • Het orgel heeft een zeer grote dynamiek, van Celeste met dichte zwelkast tot en met volle werk incl. Bazuin 16.
  • Veel mogelijkheden voor een uitkomende stem, van zeer zacht (begeleiding: Celeste, uitkomend: Roerfluit) tot zeer luid (uitkomend: Cornet).
  • Een mooie (opliggende) tremulant, officieel zit hij op het Zwelwerk, hij werkt echter duidelijk door (en dat vind ik mooi) op het Hoofdwerk.
  • Vrijwel alle soorten koraalbewerkingen kun je op dit orgel kwijt.
Het orgel leent zich minder voor echte barokmuziek met een transparant plenum. Veel (kerkelijke)gemeenteleden zitten daar ook niet op te wachten, zachte warme klanken worden door de eenvoudige kerkganger vaak meer gewaardeerd.
De kerk is ontworpen door valk architecten bv (de huidige directeur is een oud klasgenoot van me...). Voor de akoestiek van het gebouw en de rol van het orgel daarin, is er bij het ontwerp van de ruimte nauw contact geweest tussen de architect en de orgelbouwer. De kerk is niet heel hoog, de plafonds zijn 'recht-driehoekig', geen ingrediŽnten voor een mooie-orgel-nagalm, dat is jammer. In grote oude kerken (met enorm hoge ronde gewelfde plafonds) heb je vaak een nagalm van een paar seconden, maar is in sommige van die kerken de predikant weer slechter te verstaan.
De akoestiek vind ik het grootste minpunt van deze orgel-sampleset-opname. Daar kan de producent niet veel aan doen, ze hebben met opnames op drie afstanden hun uiterste best gedaan:
  • Front, zeer dichtbij het orgel opgenomen. Dit kanaal bevat de meest directe, gedetailleerde pijpopnames.
  • Midden (Middle), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de frontopname gebruikte afstand. Dit is een optimale luisterpositie waarbij je zowel orgeldetails als de 'ruimte' hoort.
  • Achter (Rear), ver weg van het orgel, te gebruiken als surround. Dit kanaal bevat voornamelijk het indirecte geluid (galm) en minder orgeldetails.
Nu zijn er, globaal gesproken, twee mogelijkheden:
  1. Je hebt niet genoeg geheugen om alle kanalen te laden. Je laadt dan alleen het Midden kanaal.
  2. Je laadt Front + Rear (en eventueel 'Middle'). Met 3 schuifjes (0 - 100%) kun je het volume van ieder kanaal afzonderlijk instellen, heel erg handig! Zo is een mix te maken naar eigen smaak.
Het maken van de 'ideale' mix is niet eenvoudig. Voor hoofdtelefoon (en mp3 opnames) gebruik ik: 30% Front, 50% Middle, 100% Rear. Voor gebruik met speakers heb ik weer een andere voorkeur. Hiervoor geef ik geen richtlijn, dit is voor iedere ruimte/speaker opstelling/verdeling anders. Bij sommige opnames vind ik (en ook anderen, die ik gesproken heb) het geluid soms een 'tikkeltje elektronisch' klinken. Ik vermoed dat het met de nagalm te maken heeft, maar de precieze oorzaak kan ik de vinger niet opleggen. Misschien komt het door het mixen van kanalen. Andere mogelijkheid: Doordat Johannus orgelbouw dezelfde soort orgels heeft opgenomen, kan het zijn dat het daardoor kan lijken of de sampleset daarop lijkt.
Zoals genoemd heeft het orgel een mooie rustige tremulant. Alle registers van het Zwelwerk zijn ook met tremulant opgenomen. Bij het Hoofdwerk is dit per register verschillend. Globaal gezegd: 5 registers helemaal, 5 registers discant, Prestant16 en Mixtuur niet. Om faseverschillen te voorkomen heeft de sampleset producent bovendien 6 veel gebruikte combinaties opgenomen:
  1. Zw: Nasard 3', Roerfluit 4' en Holpijp 8'
  2. Zw: Gemshoorn 2', Nasard 3', Roerfluit 4' en Holpijp 8'
  3. Zw: Dulciaan 8', Roerfluit 4' en Holpijp 8'
  4. Zw: Roerfluit 4', Holpijp 8' en Gamba 8'
  5. Zw: Roerfluit 4', Holpijp 8', Gamba 8' en Prestant 8'
  6. Hw: Octaaf 8', Roerfluit 8', Open Fluit 4' en Cornet
Bij het Hoofdwerk wordt (indien gewenst - GvG: en ik kan met niet voorstellen wanneer je dit niet wilt) de combinatie automatisch gekozen. Bij het Zwelwerk is dat anders, daar moet je de combinatie handmatig kiezen. Dit is vervelend:
  • Heb je namelijk een combinatie geselecteerd, en je drukt een register weg (bijv. de Nasard 3' bij combinatie 1), dan heeft dit geen effect, je moet dan eerst de combinatie uitzetten.
  • Je moet tijdens het spelen niet alleen 'normaal denken' (welke registers selecteer/deselecteer ik), maar ook rekening houden met de 'technische implementatie'.
Volgens de sampleset leverancier kon dit technisch gezien niet anders, anders kreeg hij een 'loop'/'cirkelafhankelijkheid'. De combinatieopnames klinken (duidelijk) hoorbaar beter dan dezelfde registers met tremulant zonder de combinatie. Psalm 84 van Jan Zwart heb ik opgenomen met Combinatie I voor Zwelwerk en de Cornet combinatie voor Hoofdwerk, dat klinkt in mijn oren, zeer realistisch.

De sampleset kreeg ik binnen in een nette dvd-doos met mooie foto voorop en de dispositie van het orgel achterop. De doos bevat een 32 GB USB-stick met daarop de totale sampleset. De installatie is zeer eenvoudig, je hoeft maar ťťn pakket te installeren, de rest gaat vanzelf, bij mij duurde het wel meer dan een uur.
Ik was er weer ingetrapt: de sampleset deed het niet, welk register ik ook selecteerde. Toen ik de toetsgeluiden hoorde herinnerde ik me waar ik het moest zoeken: ook op deze set zit een 'Calcant' knop. Hiermee zet je het orgel aan, leuk bedacht dat dan ook het licht van de lessenaar aangaat. Maar ik blijf het lastig vinden, dat ik iedere keer na het laden ook nog het orgel aan moet zetten; liever had ik hem standaard aan gehad.
Naschrift (tip van Gerrit en Evert-Jan): Je kunt in HW zelf van elke knop instellen of die standaard aan of uit moet staan. Rechtse muisknop op de Calcant knop en dan niet kiezen voor auto-detect midi settings, maar "Adjust Midi/trigger settings manually". In het volgende scherm moet links dan de Calcant geselecteerd zijn. In het rechter deel moet je een vinkje zetten in "Switch defaults to 'on' state".
Bij het eerste gebruik werd ik gelijk verliefd op de mooie strijkers Celeste en de Gamba. Mooi vind ik ook de heldere 8, 4, 2 fluiten op het Zwelwerk, met uiteraard ook een Nasard 3 (8,4,3 met tremulant :) ). De Octaaf 8 is duidelijk luider vanaf C'' en hoger, is dat ook het geval op het echte orgel? De Cornet vind ik met tremulant mooi, maar zonder klinkt hij een tikkeltje 'hard/koud'. In 2001 is het orgel met 4 stemmen uitgebreid: de Open fluit 4, Salicet 8, Dulciaan en de Sesquialter (voor uitkomende stem aanvullen met Octaaf 8 en Octaaf 4) zijn waardevolle aanvullingen! In het 'volle werk' geeft de Sesquialter ook wat helderheid. De Cornet gebruik ik niet in het 'volle werk'.
De geluiden van orgelmotor en tremulantmotor zijn (te) nadrukkelijk aanwezig, deze wil ik zachter zetten via de 'voicing'.
De lay-out is een goede combinatie van realistisch en praktisch. De gevisualiseerde windvoorziening ziet er prachtig uit! Het tabje met foto's blijf ik handig vinden. Deze set heeft geen lay-out voor twee (touch) screens, ik zet de Speeltafel links en de foto's rechts.
De RAM vereisten zijn behoorlijk. Dat komt door:
  • Extra tremulant opnames voor de individuele registers.
  • 6 extra tremulant combinaties.
  • 8 extra (afgeleide) registers die nog niet op het originele orgel zitten, maar bij de bouw al wel gereserveerd zijn. Ze zijn trouwens goed geslaagd en een leuke aanvulling.
  • 3 extra registers, uit het brein van de sampleset leverancier ontsproten.
  • 3 stereo kanalen (2 extra kanalen).
Er zijn volgens de producent 29.665 samples in deze set verwerkt! De tabel met RAM vereisten van de sampleset leverancier is (te) gedetailleerd en daardoor ook ingewikkeld. Het is niet eenvoudig om een optimale setup vast te stellen voor je eigen specifieke RAM situatie. Praktisch gezien, komt het hier op neer:
  • Computer met 8 GB RAM: Alleen midden kanaal 16-bit stereo met multi-release, met combinaties en opgenomen tremulant. Enkele registers kunnen nog in 20-bit worden geladen.
  • Computer met 12 GB RAM: 16-bit multi-release met 2 kanalen met combinaties en opgenomen tremulant.
  • Computer met 16 GB RAM: 16-bit multi-release met 3 kanalen met combinaties en opgenomen tremulant. Volgens de tabel kost dit 11.2 GB, dit is fout, het is 16.2 GB. Ik moest enkele registers weglaten.
  • Computer met 24 GB RAM: het staat niet in de tabel, maar ik vermoed: 20-bit multi-release met 3 kanalen met combinaties en opgenomen tremulant (overigens frappant dat 14/16 bit overvloedig in de tabel genoemd wordt, terwijl het 20 bit overzicht vergeten is terwijl dit een kwalitatief beter geluid geeft).
Nog een aandachtspunt: laad je niet het volledige orgel en alle combinaties, dan moet je het windmodel bijstellen (hogere waarde kiezen) omdat het gebaseerd is op laden van alle kanalen, tremulant- en combinatie samples.
Concluderend vind ik het een goed sampleset van een mooi 'retro-romantisch-orgel' met prachtige tremulant welke uitermate geschikt is voor koraalbewerkingen.
De nagalm (akoestiek kerkruimte) vind ik niet het sterkste punt van de set. De mogelijkheid om de volumes van de 3 kanalen tijdens het spelen precies af te stellen (en zo de juiste balans in te stellen tussen gedetailleerdheid en nagalm) maakt veel goed.
De prijs E 281,- (incl. btw) voor de download versie vind ik scherp, als je ook nog bedenkt dat van ieder verkochte sampleset E 50,- naar het orgelfonds van het originele orgel gaat en de (extra) kosten voor de dongle beveiliging.
Een set waar, vooral voor liefhebben van romantische koraalbewerkingen, veel plezier mee te beleven valt.
Gert, april 2014

Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP (30% Front, 50% Middle, 100% Rear):



Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP (0% Front, 100% Middle, 0% Rear):










 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com