Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud







Eerste Vorige 1979 Volgende Laatste
Google

1979, Alfred Fuhrer, Riddagshausen, Duitsland







  Pipeloops

Site van leverancier over deze sampleset

Wikipedia over de Klosterkirche/Riddagshausen

Site over de Klosterkirche/Riddagshausen

Neo barok
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples, recorded tremulants
5.47 GB RAM (met standaard geheugen reductie instellingen)
32/3+P (manualen / registers)
Licentie: Commercieel
Released in: 07-2011

Op PCorgan forum: 1979, Alfred Fuhrer, Riddagshausen
Op Hauptwerk forum: New sample set ready for delivery

Mp3 voorbeelden anderen:
- Pipeloops.
- Contrebombarde.com
 



In de Klosterkirche in Riddagshausen valt de mooie oude orgelkas gelijk op. Schijn bedriegt, het is een neo-barok orgel uit 1979, gebouwd door Alfred Fuhrer (geen kleine orgelbouwer, er komen meer dan 700 orgels uit zijn werkplaats). Hij heeft de kast van het originele Ruckpositive gebruikt en voor het Hauptwerk/Brustwerk is de kast nagebouwd van het originele orgel uit 1619 (gebouwd door Heinrich Compenius).
Neo-barokke orgels kunnen wel eens erg 'scherp' zijn, ik ervaar dit niet bij dit orgel, misschien komt dit door de zwoele nagalm. De kerk heeft namelijk een enorme akoestiek. De sampleset maker is er echter heel goed in geslaagd om een goed evenwicht te vinden tussen direct geluid en nagalm. Natuurlijk mede dankzij het neo-barokke karakter, blijft het orgel helder klinken en wordt het geen brij van noten die verdwijnen in de galm. De registers 'mengen' goed, maar de flinke nagalm gaat wel ten koste van het detail. Met hoofdtelefoon valt me dit minder op dan via speakers.

Voor 'tremulant liefhebbers' is dit orgel fantastisch, alle registers van zowel Ruckpositiv als Brustwerk zijn ook afzonderlijk met tremulant opgenomen. Dit resulteert in zeer realistische tremulanten (zelfs het geluid van tremulantmotor hoor je). In mijn onderstaande voorbeelden kon ik het niet laten om de tremulant overvloedig te gebruiken, dit omdat er (nog) bijna geen andere samplesets zijn waarbij de tremulant zo mooi klinkt.

In een neo-barok orgel in een kast uit 1619 horen natuurlijk geen strijkers, wel jammer... Hoewel de galm mooi is, de opgenomen tremulanten prachtig zijn, loopt een romanticus zeker tegen beperkingen aan. Zachte strijkers heb je niet en ook een 8-4-3 soundje met tremulant behoort niet tot de mogelijkheden met dit orgel. Ook zou ik graag een (zachte) Prestant 8' op het Brustwerk en Ruckpositiv hebben, vanwege de ruimte (lengte) zullen ze die wel weggelaten hebben. Bovendien een beetje vreemd dat het Hauptwerk geen Oktaaf 2' heeft. Fluiten en vulstemmen zijn in ruime mate aanwezig. De Ruckpositiv Floete4 is een speciale: De onderste octaven zijn gewoon (zacht), in de middelste octaaf lijkt hij een klein beetje vals te zijn en de bovenste octaven 'blazen over' (luister de Clemento Part 1 demo). Dergelijke eigenaardigheden geven een orgel een beetje karakter, zoiets kom je op een electronisch orgel niet tegen. Trouwens, bij de Quintadena klinken in de onderste octaaf de pijpen van de Gedackt. Ook zit er op ieder klavier en pedaal een tongwerk met een eigen karakter, ze zijn zowel goed als uitkomende stem (bijvoorbeeld met tremulant!) als toevoeging tot een plenum te gebruiken. Als je op het RuckPositiv de Gedackt 8, Principal 4, Spitzflote 2 en Sesquialter samenneemt krijg je een prachtige Cornetklank. Er is duidelijk onderscheid tussen de verschillende klavieren: Het Brustwerk is het zachtst, het Hauptwerk heeft het meeste galm, het Ruckpositiv klinkt het meest direct.

Op het echte orgel kun je de sterkte van het Brustwerk beinvloeden door het open en dichtdoen van houten deurtjes voor de pijpen. In de sampleset is dit gemoduleerd met een 'expression pedal', ook op het scherm gaan de deurtjes open en dicht, heel praktisch en heel leuk om te zien! Niet zo handig: Doordat op de schermen geen zwelpedaal te zien is, zag ik deze feature in eerste instantie over het hoofd. Ik vind het volume van het Brustwerk wel erg zacht, ook al staan de deurtjes open.

De gebruikers interface schermen (Console, Main, Left en Right) zijn prettig praktisch (grote knoppen, goed leesbare labels). Je kunt zelfs met eenvoudige knopjes het opgenomen geluid van windmotor/tremulantmotor, traktuur en trekregisters uitzetten. Op het echte orgel is er heel weinig ruimte tussen Hauptwerk en Ruckpositiv, daardoor heb ik geen gedetailleerde foto van de echte speeltafel kunnen vinden. Zo globaal te zien zijn de gebruikers interface schermen behoorlijk realistisch.

Je kunt de set zelf op twee manieren gratis (te downloaden vanaf site van Pipeloops) proberen, dit is een ideale manier om o.a. te beoordelen of je de overvloedige galm prettig of juist storend vindt.
  1. Trial set met beperkte dispositie:
    Hauptwerk: Prinzipal 8', Oktave 4', Gemshorn 2'
    Ruckpositiv: Gedackt 8', Flote 4', Schalmey 8', Tremulant
    Pedal: Subbass 16'
  2. De volledige dispositie, maar dan stopt het geluid even na iedere 45 seconden.
De volledige set (inclusief tremulant samples) is te laden in 5.47 GB (computer nodig met 8 GB RAM) voor 16-bit, voor 24-bit kwaliteit is er 10.50 GB nodig (computer met 12 GB RAM). Zelf vind ik dat deze set het best tot zijn recht komt als je met hoofdtelefoon speelt. Omdat ik een liefhebber ben van zowel een mooie nagalm als van tremulanten vind ik het een heel prettig sampleset voor een gemiddelde prijs (E 295,- / E 9,20 per register). Degenen die houden van een helder neo-barok orgel met veel galm, mooie tremulanten en waarvoor 'historisch' geen 'must' is zullen veel plezier beleven met deze set.

Gert, augustus 2011

Mp3 voorbeelden van mij LET OP:







Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com