Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud









Eerste Vorige 1902 Volgende Laatste
Google

1902 Mutin / Cavaille Coll, St. Eucaire, Metz, France









  Milan Digital Audio

Site van Sampleset leverancier over deze Sampleset

Franse site over dit orgel

French romantic organ
48 kHz, 24-bit, stereo, originele akoestiek, multiple releases
Only church perspective: 2.92 GB (met standaard loss less memory compression)
Organ and church perspective: 5.68 GB

2+P/22 (manualen / registers)
Licentie: commercieel
Released in: 12-2012

Op PCorgan forum: Stem: 1902 Cavaille-Coll, Saint Eucaire
Op Hauptwerk forum: 1902 CavailléC., St Eucaire - Available

Mp3 voorbeelden van anderen:
- Milan Digital Audio
- Contrebombarde.com
 






Impressie van Dick Sanderman:
Met Saint Eucaire bracht Milan Digital Audio een interessante en scherp geprijsde set op de markt: een compact Frans-romantisch orgel. Met 18 stemmen behoort deze Mutin/Cavaillé-Coll tot het type dat in kleine en middelgrote kerken als kerkorgel fungeerde, maar dat (met een soms nog wat beperktere dispositie) ook wel in hoofdkerken als “orgue de choeur”, dus als koororgel werd gebruikt. In Nederland vinden we een instrument van vergelijkbare grootte als koororgel in de Heilig Hartkerk in Hilversum (1910), een iets kleinere in de Dorpskerk van Wassenaar (1905) en in het Missiehuis in Panningen (1912).
De foto´s bij dit artikel tonen het koororgel van de Dom in Osnabrück, vergelijkbaar met Saint Eucaire (Mutin/Cavaillé-Coll, 1898). De disposities van dergelijke (koor)orgels lijken onvolledig, maar ze zijn prima toegerust voor de taken waarvoor ze gebouwd werden. Het gaat om een slim concept, dat dan ook veelvuldig werd nagevolgd: in de Engelse orgelbouw kom je een vergelijkbare opzet tegen bij Victoriaanse instrumenten met pakweg 10 tot 18 stemmen. Het hoofdwerk bevat grondstemmen 16’, 8’en 4’, het zwelwerk heeft kleurregisters maar ook de tongwerken. En juist die tongwerken maken deze orgels zo wendbaar: bij gesloten zwelkast kleuren ze mooi mee zonder overheersend te zijn, maar als de zwelkast open gaat ontstaat een klankbeeld met grootse allure. Voeg daar nog eens een subkoppel aan toe en je gelooft je oren niet: zoveel geluid uit zo’n klein orgel?
Zeker wanneer zo’n orgel bedoeld was als orgue de choeur, was hun functie vooral het begeleiden van het koor in het gregoriaans. Ook stille momenten in de liturgie werden wel met orgelmuziek ingevuld, vaak met een meditatief karakter. De vele negentiende-eeuwse Franse bundels met versetten, élévations, offertoires en andere korte stukken illustreren deze praktijk. Vaak was de ondertitel van zo’n bundel “pour orgue ou harmonium”: in dorpskerken werd de rol van het koororgel doorgaans vervuld door een drukwindharmonium. Niet te vergelijken met de weke klank van het zuigwindharmonium dat in ons land gemeengoed was: een drukwindharmonium is expressief, klinkt boventoonrijker en kan behoorlijk krachtig zijn.




Bij de omgang met een instrument als dit is het dus zinvol om je af te vragen: welke muziek hoort nou bij zo’n orgel? Je komt dan terecht bij de kleinere Franse orgelwerken uit de romantiek, en zeker ook bij de juistgenoemde Franse bundels “pour orgue ou harmonium”. Voor flinke symfonische werken (Widor, Vierne) is zo’n orgel te klein: vaak heb je dan drie klavieren nodig met tongwerken op ieder manuaal. Stukken als het Andantino in g van Franck, de Dix Pièces en de Douze Pièces van Dubois, het tweede deel van l”Organiste (Pièces posthumes) van Franck, de liturgische werken van Guilmant, veel muziek van Gigout, Lefébure-Wely, Salomé het gaat allemaal prima! De registratieaanwijzingen van de componist kunnen vaak letterlijk worden toegepast – en dan klinkt het ook heel authentiek!
De sample set presenteert het orgel zoals het in Metz te horen is, maar de extended versie heeft daarnaast enkele uitbreidingen: op het hoofdwerk een Flûte 4’ en Doublette 2’, op het zwelwerk een Clairon 4’ en in het pedaal een Bombarde 16’. De Basson-Hautbois en Voix Humaine zijn ook met tremulant opgenomen (Original Sampled Tremulants). Vooral bij de Voix Humaine is dat essentieel, want dat register wordt in de Franse romantiek eigenlijk standaard met tremulant gebruikt. Verder zijn de Fransen niet zo tremulanterig, daar kunnen Nederlanders nog wel wat van leren…
Een nouveauté in deze set is de mogelijkheid om te kiezen uit een opname in kerkperspectief of in speeltafelperspectief. Beide mogelijkheden kunnen ook traploos gemengd worden. Bij het opnemen van de klankvoorbeelden heb ik onder meer een aantal werken van Nieland en Boëllmann gekozen uit bundels “voor orgel of harmonium”. Zoals je een harmonium per definitie direct hoort, zo heb ik deze stukken ook opgenomen met 100% speeltafelperspectief en 0% kerkperspectief. De orgelwerken van Guilmant, Salomé, Dubois en Franck heb ik daarentegen opgenomen met 100% kerk- en 25% speeltafelperspectief. Helemaal zónder speeltafelperspectief beviel me niet…
Ik ben niet iemand die voortdurend met dit soort gadgets in de weer is: accepteer je het orgel als een gegeven, dan is er ook geen behoefte om het klankperspectief of de klanksterkte van individuele registers nog te wijzigen. Technisch is het echter allemaal mogelijk, dus wie het orgel naar eigen smaak wil aanpassen: de tools zijn aanwezig.
Samenvattend: als je op dit orgel de juiste muziek speelt, klinkt het voortreffelijk. Het gaat daarbij dan wel om een tamelijk afgebakend gebied binnen het orgelrepertoire. Muziek uit andere stijlrichtingen brengt de beperkingen van dit compacte orgeltype aan het licht. Maar ja, om Bach, Couperin, Reger of Zwart te spelen heb je Saint Aucaire niet nodig: daar hebben we toch andere sample sets voor? Gezien de prijs van slechts € 99,- is dit een zeer aantrekkelijke set voor iedereen die graag kleinschalige Franse romantiek speelt.
De opgenomen werken van Jan Nieland (1903-1963) komen uit de bundel Melodia (1946, ed. Heuwekemeijer), de versetten van Boëllmann uit de Vingt-six versets posthumes (Éditions Publimuses).
Dick Sanderman, februari 2013

Mp3 voorbeelden, gespeeld door Dick Sanderman:








Grotere kaart weergeven
Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com