Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud

















Eerste Vorige 1824 Volgende Laatste
Google

1824/1828 Lohman, St. Catharinakerk, Heusden, Nederland













  Sygsoft

Site van sampleset leverancier over deze sampleset

Hervormde gemeente Heusden

Orgelsite: Heusden, Grote Kerk

Wikipedia Grote of Sint-Catharinakerk

Wikipedia: Lohman (orgelbouwer)

Reliwiki: Heusden, Burchtstraat 2 - Grote of St. Catharinakerk

John Boersma: Sample Set Lohman-orgel in Heusden

Sygsoft: Het Pels & van Leeuwen koororgel van Heusden


Romantisch
48 kHz, 24-bit, surround 3 x stereo, multiple release samples

Surround 6-kanaals, 16-bit: 11,6 GB RAM 20-bit: 17.9 GB 24-bit: 23,5 GB
Stereo only, 16-bit: 3.5 GB RAM 20-bit: 6.0 GB 24-bit: 8,0 GB
29/2+P (registers/manualen)
Licentie: Commercieel
Released in: 05-2015

Op PCorgan forum: 1824/1828 Lohman Catharinakerk Heusden
Op Hauptwerk forum: The Lohman organ of Heusden
Op Hauptwerk forum: Organ of Heusden coming

Mp3 voorbeelden anderen:
- Sygsoft.
- Contrebombarde.com
 






Impressie van Gert:
Het Noord-Brabantse vestingstadje Heusden (aan de Bergsche Maas) is een (wandel) bezoekje waard. In het centrum staat de Grote of Sint-Catharinakerk, ook wel Grote of Sint-Catharijnekerk genoemd, niet te verwarren met de RKK Sint-Catharinakerk.
In deze kerk stond tot 1944 een 1840-Naber-orgel. Zoals het jaartal 1944 al doet vermoeden is dit orgel gesneuveld in de tweede wereld oorlog. Daarna heeft men jaren gebruik gemaakt van een tijdelijk orgel (een Valckx & Van Kouteren). In 1980 kocht de Hervormde gemeente het Lohman-orgel uit de voormalige Broederenkerk te Zutphen (zie RD: Vestingstadje Heusden deed in Zutphen hele goede zaken). Dit orgel is in 1824-1828 gebouwd door de firma N.A. Lohman & Zonen (Groningen) voor de Broederenkerk te Zutphen. Bij de bouw is gebruik gemaakt van een grote hoeveelheid ouder, 18de-eeuws pijpwerk. In 1893-94 restaureert J.F. Witte (fa. J. Bätz & Co.) te Utrecht het instrument en intoneert het opnieuw. De firma J.C. Sanders & Zoon (Utrecht) restaureert het orgel in 1938, breidt het uit en maakt de pedaaltractuur elektrisch. De overplaatsing van Zutphen naar Heusden is verzorgt door Gebr. Reil te Heerde. Het mooie massieve front lijkt een Bovenwerk te herbergen, dat is jammer genoeg niet het geval, het orgel heeft alleen een Hoofdwerk en Rugwerk. Reil restaureert het, vernieuwt de balg en plaatst het in 1983. In 2007 reinigt de firma Reil het orgel en intoneert het opnieuw. Adviseur daarbij was Peter van Dijk uit Utrecht.

Na het luisteren van de eerste geluidsvoorbeelden vond ik het orgel meer 'barok' dan 'romantisch' klinken (misschien kwam dit door de Werckmeister III stemming). De dispositie is ook vrij 'barok'. Toen ik echter de sampeleset geďnstalleerd had en zelf ging spelen veranderde mijn mening snel toen ik de zachte strijkende Prestanten hoorde: het orgel heeft duidelijk romantische invloeden ondergaan, de klank is 'grondtonig'.
Romantisch betekent niet persé 'soft', je kunt dit orgel best wel 'ruig' laten klinken met de Trompet en Mixtuur van het Hoofdwerk en de Bazuin in het Pedaal. De Flageolet 1" van het Rugwerk is goed bruikbaar om de volle klank wat helderheid te geven. Een Terts ontbreekt op dit orgel. Natuurlijk zijn de Mixtuur en Sesquialter hiervoor ook geschikt. Persoonlijk vind ik dat dit orgel een ideale dispositie heeft voor koraalmuziek, die ik veel speel: een mooie uitkomende stem is eenvoudig te vinden. Voor mijn geluidsvoorbeelden was het eenvoudig om een geschikte registratie te vinden. Eigenlijk zijn mijn voorbeelden teveel in barokstijl, waarschijnlijk klinken Mendelssohn en Brahms beter op dit orgel.
De Vox Humana is zowel met als zonder tremulant prachtig, voor de Dulciaan geldt hetzelfde. De Trompet kan (bij solo gebruik) eventueel op het Hoofdwerk zelf begeleid worden omdat Bas en Discant afzonderlijk getrokken kunnen worden. Je kunt ppp spelen met de Viola di Gamba, eventueel in combinatie met de mooie Roerfluit. De Roerquint op het Hoofdwerk vind ik vrij hard: deze is duidelijk niet geschikt om een mooie ronde 8-4-3 klank te maken. Maar ik vermoed dat de sampleset producent hiervoor de Nasard op het Rugpositief heeft toegevoegd.

De installatie van de sampleset is zeer eenvoudig. Hoewel het 6 installatiebestanden zijn, hoef je in Hauptwerk alleen het eerste bestand te selecteren bij installatie. In het initiële scherm waar je de registers toewijst aan een 'kanaal' staan de registers handig gegroepeerd per 'kanaal' (direct, diffuse, rear), hierdoor kun je eenvoudig een groep selecteren en toewijzen.
Het is erg prettig dat ook deze set geluidsopnames bevat die zijn opgenomen vanaf een verschillende afstand:
  1. Front, zeer dichtbij het orgel opgenomen. Je hoort hier een zeer directe opname die goed is te gebruiken voor studiedoeleinden.
  2. Midden (Middle/diffuse), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de frontopname gebruikte afstand.
  3. Achter (Rear), ver weg van het orgel, te gebruiken in een surround configuratie van Hauptwerk.
Door middel van drie schuifjes kan naar eigen smaak een mix worden gemaakt van de verschillende kanalen.
De gebruikers-interface schermen zijn zeer gebruikersvriendelijk:
  • Speeltafel, redelijk realistisch (jammer dat het pedaal aan het onderste manuaal "hangt"). Handig dat je real-time de volume-verhouding tussen de 3 kanalen (direct, diffuse, rear) kunt instellen. Bij deze set kun je zelfs het volume van het Rugwerk aanpassen. Dit is niet helemaal realistisch, maar soms wel bruikbaar. Zeker als je vooral de 'front' samples gebruikt, kan het Rugpositief te nadrukkelijk aanwezig zijn, dan is het handig om deze iets terug te schroeven.
  • Eenvoudig, alles in grote letters met grote knoppen en logisch ingedeeld, handig als je geen zin hebt om te leren waren alle registers zitten. Goed bruikbaar in geval van een enkel touchscreen. De onderstreepte registers zijn aanvullingen in de set, ze zitten niet op het echte orgel.
  • Links, mooi als je twee touch screens tot je beschikking hebt, dit vergroot het realisme.
  • Rechts, mooi als je twee touch screens tot je beschikking hebt, dit vergroot het realisme.
  • Wind, dit scherm geeft een mooi inzicht hoe het windmodel werkt. Met de schuifjes kun je de windtoevoer regelen, leuk om even mee te spelen.
  • Schakelaars, waarschijnlijk is dit scherm gebruikt om te sampleset te testen. Ik zie het nut er niet echt van.
  • Foto's, leuk als je even snel aan iemand wilt laten zien op welk orgel de sampleset is gebaseerd.
Omdat de overbrenging tussen de toets en het pijpventiel mechanisch is, hoor je (als er alleen een enkel zacht registers is getrokken) bij de meeste orgels duidelijk het indrukken en loslaten van een toets, dat is ook hier het geval. Deze toetsgeluiden zijn apart opgenomen en kunnen in de sampleset eventueel uitgezet worden. Ik vind het opmerkelijk dat het pedaal minder tractuurgeluid produceert dan de klavieren. De lage C van het Rugwerk is de grootste herrieschopper.
Bij een gewone (blok)fluit hoor je heel duidelijk klankverschil als je hard of zachtjes of niet helemaal met een constante luchtdruk speelt. Hetzelfde is het geval bij een orgel: doordat de luchtdruk niet geheel constant is komt er enige 'beweging' in de klank. Bij het opnemen van samples is de luchtdruk vrijwel constant omdat er steeds maar één toets wordt ingedrukt. In Hauptwerk zit een 'model' waarmee een luchtdruk-variatie wordt gesimuleerd. Dit 'windmodel' wordt gestuurd door parameters die de sampleset-ontwikkelaar definieert. Bij deze set vind ik dat dit heel goed gelukt is, het maakt de klank echt realistischer.
In de sampleset is er een groot verschil tussen de samples van het hoofdwerk en van het rugwerk: bij het rugwerk is het geluid veel directer, er is daar minder galm. **Ik mis een wel beetje 'helderheid' in de samples (een tikkeltje 'dof', het is lastig uit te drukken). Het kan ook zijn dat dit (pre)romantische orgel gewoon wat minder helder is dan andere samplesets die ik heb. Naar mijn gevoel worden de samplesets van Sygsoft echter steeds beter. Of dit aan de opname-apparatuur of nabewerking ligt weet ik niet. Een goede keuze vind ik dat ze met 'het wegpoetsen van onregelmatigheden' niet te ver zijn gegaan, nu klinkt iedere noot anders en dat is realistisch. Sommige noten klinken wat eigenaardig, maar dat is niet zo gek: de sampleset bevat ruim 25 duizend samples. Dit zijn er zoveel omdat er 6 kanalen zijn, bovendien voor veel registers aparte samples voor de tremulant. Dit moet een mega klus geweest zijn voor de makers!
Bij Sygsoft zijn ze gelukkig niet te puristisch, ze hebben de sampleset wat meer mogelijkheden gegeven dan het echte orgel, o.a.:
  • Een tremulant op het hoofdwerk, deze is wel echt opgenomen via een trucje.
  • Vier extra 'afgeleide' registers: op HW: Trompet 16 en Fluit 4, op RW: Praestant 8 bas, Nasard 2 2/3 en Principaal 2.
  • De klavieromvang is uitgebreid tot g'''. De pedaalomvang tot f'.
De minimum vereiste voor deze set is een PC met 6 of 8 GB RAM, dan kun je 1 kanaal laden in de 16-bits-kwaliteit. Heb je 16 GB RAM dan kun je 2 kanalen laden in 20-bits. 3 kanalen in de hoogste (24-bits) kwaliteit kost 23,5 GB.
Hoewel ik al veel samplesets mag bespelen, was dit orgel toch een mooie aanvulling. Met plezier gebruik ik deze karaktervolle set, het is een realistische beleving van een echt Hollands orgel in de overgang van barok naar romantiek.
Gert, juni 2015

** Met Hauptwerk Advanced is het missen van 'helderheid' voor een groot deel op te lossen met intonatie (voicing).
John Boersma heeft hierover een duidelijk verhaal geschreven, zie: John Boersma: Sample Set Lohman-orgel in Heusden.
Ik heb zijn gratis boekje aangevraagd, het geprobeerd voor een aantal registers en het werkt echt: ik kreeg de stemmen helder! Het kost echter wel veel tijd, bovendien blijf je 'onzeker' over je eigen instellingen.
Let op: Hoe het thuis klinkt is voor een groot deel afhankelijk van je audio-configuratie, de instellingen zoals John Boersma geeft zijn gebaseerd op zijn thuissituatie en persoonlijke voorkeur.

Tot nu toe was ik zo naďef om te denken dat sampleset leveranciers de samples 1 op 1 (met alle voicing instellingen op '0') in de sampleset zouden stoppen en dat je thuis eventueel via 'voicing' deze kan aanpassen aan je wensen. Met deze sampleset blijkt dat Sygsoft zelf al veel aan voicing heeft gedaan, veel voicing instellingen staan namelijk niet op '0'.

Naschrift: Sygsoft heeft ook het koororgel uit deze kerk opgenomen voor Hauptwerk, zie: Pels & van Leeuwen koororgel

Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP (Mix 1:1 Midden / Achter):






 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com