Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Inhoud






Eerste Vorige 1770 Volgende Laatste
Google

1770, Nacchini-Dacci, Izola, Slovenia





  Sonus Paradisi

Site van Sampleset leverancier over deze Sampleset



Historisch Italiaans
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples
Wet: 16-bit : 1143 MB (met standaard geheugen reductie instellingen)
Wet: 24-bit : 2.0 GB
Surround: 24-bit : 3.6 GB
Dry: 24-bit: 1.85 GB

10/1+P (manualen / registers)
Licentie: Commercieel
Released in: 05-2010

Op Hauptwerk forum: Adriatic Organ Model available

Mp3 voorbeelden anderen:
- Sonus Paradisi.
- Contrebombarde.com
 

Impressie van Dick Sanderman:
In de St. Maria d'Alieto-kerk van de Sloveense havenstad Izola bevindt zich een klein 18e-eeuws orgel, oorspronkelijk gebouwd voor St. Mauro-kerk in diezelfde plaats. Wie de bouwer is, is niet met zekerheid te zeggen. Hoogstwaarschijnlijk is het een van de belangrijkste orgelmakers van Venetie, de Franciscaner frater Petar Nakic (Pietro Nacchini) of diens leerling Francesco Dacci (1712-1784). Hoe het ook zij: het gaat om een typisch voorbeeld van een Italiaans dorpsorgel, zoals er door de eeuwen heen talloze zijn gebouwd. Een klavier, een aangehangen pedaal en een rechtlijnige dispositie met een prestantenkoor ("ripieno") van 8' tot 1', aangevuld met een viervoets fluit en een kortbekerig tongwerkje. Laatstgenoemde twee registers en de Prestant (Principale) 8' zijn gedeeld in bas en discant, waarbij de deling niet ligt tussen b en c zoals wij gewend zijn, ook niet tussen c en cis zoals in Spanje gebruikelijk was, maar tussen cis en d.

Zoals gebruikelijk in Italie ontbreken de voetmaataanduidingen: die zitten namelijk al in de registernaam verwerkt. Een Flauto in ottava is een fluit die een octaaf hoger klinkt dan normaal, daar hoef je dus geen 4' meer achter te zetten. En een Decimanona (negentiende) is een register dat de toon laat horen die je 19 witte toetsen verderop zou verwachten. Op de laagste C klinkt de toon g1, en daarmee is duidelijk dat het een Quint 1 1/3 is. (Precies op dezelfde manier noemen de Engelsen een Octaaf 2' een Fifteenth).

Aan dat rechtlijnige basismodel werden vooral in de 19e eeuw vaak effectregisters als trommels en belletjes toegevoegd: zelfs de kerkmuziek sprak in die tijd de muzikale taal van de opera, en daarbij waren allerlei toeters en bellen meer dan welkom. Veel eerder al werd als bijzonder register de Voce Umana toegevoegd, geen tongwerk Vox Humana, maar een zwevende prestant 8'. Die zweving was bijzonder geliefd voor de Elevazione, de instrumentale muziek die werd gespeeld tijdens de elevatie, het omhoog heffen van de hostie. Tijdens dat sacrale moment zorgde de Voce Umana met z'n zweving dan voor de gewijde sfeer.

Van al die mogelijke extraatjes is in Izola echter weinig te bespeuren: aan "registri di concerto" zoals die toevoegingen werden genoemd, heeft Izola dus alleen een Flauto (4') en een Tromboncini (8'), beide gedeeld in bas en discant.

Dergelijke orgels hebben altijd een kort octaaf: in het onderste octaaf ontbreken dan de tonen Cis, Dis, Fis en Gis. In de sampleset zijn die tonen uiteraard wel ingevuld. Orgels van dit type werden tot ver in de 19e eeuw altijd in middentoon gestemd. In deze sampleset is wel een stemming aanwezig die wordt aangemerkt als de originele, maar die is verre van middentoon. Kennelijk heeft het orgel van Izola op enig moment z'n echte originele (middentoon)stemming verloren en biedt de sampleset de stemming die momenteel ter plaatse aangetroffen wordt. Maar dat lijkt me niet de oorspronkelijke te zijn.

Dankzij de goede akoestiek van de kerk klinkt dit orgeltje bijzonder plezierig. Er zijn wel wat overeenkomsten met Velesovo: ook daar is de akoestiek heel aangenaam en klinken de registers karaktervol, zonder dat er heel opvallende aanspraakeffecten of ongelijkmatigheden waargenomen kunnen worden. In de Isola-set is het vooral het tongwerkje dat een karakteristiek element aan de klank toevoegt. De drie gedeelde registers bieden enkele mogelijkheden om (letterlijk en figuurlijk) te spelen twee verschillende klankkleuren op een klavier. Vanwege de voor ons ongebruikelijke deling tussen cis en d is dat wel even oppassen geblazen. Klaas Bolt toonde tijdens een workshop eens een aardig trucje om dat probleem te hanteren: hij zette een psalmbriefje rechtop tussen de beide toetsen waar de deling ligt. Simpel maar doeltreffend: de ene hand moet links van het psalmbriefje blijven, de ander blijft aan de rechterkant.

Voor het stijlgetrouw spelen van oude Italiaanse orgelmuziek is de afwezigheid van de originele middentoonstemming een manco. Ook een Voce Umana wordt node gemist. Wil je de 19e-eeuwse Italianen spelen, Padre Davide da Bergamo of Vincenzo Petrali bijvoorbeeld, dan mis je weer de effectregisters. Ik hoop dat we nog eens een sampleset krijgen van een echte Serassi met alle feestartikelen erop en eraan!

Er blijft echter genoeg muziek over die je op dit kleine dorpsorgeltje prima kunt spelen. In de klankvoorbeelden treft u een paar klaviersonates van Cimarosa aan: niet expliciet voor orgel bedoeld, maar ze klinken uitstekend op dit orgel. Een koraalpartita van Pachelbel biedt ook veel mogelijkheden om allerlei registercombinaties te laten horen. Dat de melodie van "Christus der ist mein Leben" bij ons bekend is als een adventskoraal, is mooi meegenomen. Ik kreeg de sampleset binnen in de week voor Sinterklaas en kon de verleiding niet weerstaan om een voor dat moment toepasselijke improvisatie op te nemen. Wat de titel "Vedere la luna che splende attraverso gli alberi" betekent, kunt u via Google translate snel genoeg ontdekken...

Dick Sanderman, december 2010


Mp3 voorbeelden, gespeeld door Dick Sanderman:


Impressie van Gert:
De karakteristieke Tromboncini en de Flauto in combinatie met een grandioze akoestiek maken dit orgeltje een genot om op te spelen. De warme klanken van Principale en Flauto vervelen niet zo snel.
Een typisch klein instrument van de Italiaanse stijl: piramidevormige Prestanten koor (Ripieno), verfraaid door het solo register Flauto4 en een smaakvol tongwerk Tromboncini8. Een dergelijk orgel is te vinden in bijna elke kerk aan de noordelijke kust van de Adriatische Zee waar de invloed van Venetiaanse orgelbouw werd gevoeld. Dit instrument is waarschijnlijk gemaakt in de werkplaats van de meest beroemde Venetiaanse orgelbouwer, de franciscaner monnik Petar Nakic (Pietro Nacchini) van Slavische oorsprong, op het tijdstip waarop de werkplaats werd geleid door de leerling Francesco's Nakic Dacci (1712/84).
Het orgel heeft een aangehangen pedaal zonder eigen pedaal registers. Dit orgel zet echt aan tot het spelen van (letterlijk) 'lichtvoetige' muziek, dit ook omdat er maar twee 8 voet registers zijn: De Principale en de Tromboncini. Ik vind Piano muziek heel geschikt voor dit orgel, luister hieronder maar naar de Sonatines van Clementi. Normaal gesproken gebruik ik vrijwel altijd een 8 voet register, de Flauto4 kun je echter prima alleen gebruiken. Het is heel prettig dat de drie belangrijkste registers (Principale, Tromboncini en Flauto) apart voor Bas en Discant gebruikt kunnen worden. Zo is het toch mogelijk om 'uitkomend' te spelen, zie (luister) onder als voorbeeld de Trumpet Tune. De Ottava4 geeft het orgel kracht, een heldere kleur kun je geven met de Quintadecima2, Decima nona1 1/3 en Vigesima seconda1.
De sampleset is zeer eenvoudig te bedienen met de Console tab, er zijn twee rijen knoppen:
  1. Links: 8 combinatie registers.
  2. Rechts: (net als op het echte orgel) de registers. Persoonlijk vind ik het (vooral in het begin) lastig dat de naamplaatjes van de registers de 'voet aanduiding' missen, zo staat er 'Quintadecima' i.p.v. 'Quintadecima 2"'.
Bij de andere samplesets heeft Sonus Paradisi in het menu 'Temperament' het kiezen van 'Original Organ Tuning' geblokkeerd. Bij deze sampleset zijn ze dit waarschijnlijk vergeten. Dit heeft als gevolg dat de hoogste 3 noten in de Extended Version een verkeerde toonhoogte hebben als je 'Original Organ Tuning' hebt gekozen. Kies dus altijd het 'Izola temperament' of 'Equal'.
Zoals bij de andere samplesets van Sonus Paradisi is er ook hier een mooie Windmodel tab en een Voicing tab (kun je o.a. het volume van windmotor en toetsgeluiden aanpassen).
Hauptwerk hobbyisten die verstand hebben van de Custom Organ Design Module (CODM), kunnen van dit kleine orgeltje een leuk 2 klaviers instrument maken (ik ben wel geinteresseerd in zo'n versie).
De Wet-versie is al te laden in 1143 MB (met standaard geheugen reductie instellingen), een computer met 1.5 (of 2.0, afhankelijk van Operating Systeem) GB RAM is dus genoeg voor deze sampleset. De Surround-versie (2 stereo kanalen: voor en achter) met 24-bit (top kwaliteit) kost 3.6 GB RAM. Deze sampleset is ook beschikbaar in een Dry-versie (van dichtbij opgenomen zonder galm). Andere Dry-versies zijn altijd mono opgenomen. Hier is een nieuwe benadering gekozen: Er zijn 3 kanalen voor iedere pijp, een stereo (links/rechts) kanaal en een 'center' kanaal. Dit heeft geen grote gevolgen voor de requirements: Zelfs in 24-bit (top) kwaliteit is er maar 1.85 GB nodig voor de Dry-versie.
In de categorie 1 klaviers orgels is dit een juweeltje vanwege de fraaie afzonderlijke stemmen en grootse nagalm.

Gert, juni 2010

Combination file met voorbeeldregistraties: Copieer het bestand naar c:\Hauptwerk\HauptwerkUserData\OrganCombinations\OrganID000822\
In Hauptwerk kun je ze laden via menu 'Combinations\Load combinations file...'.

Mp3 voorbeelden, gespeeld door Gert LET OP:








Grotere kaart weergeven

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com