LET OP: Deze review betreft Litomysl Versie 1, er is ondertussen een nieuwe versie, zie: New Litomysl sampleset
Stel, je voelt je niet prettig en onzeker. Laad dan deze sampleset in origineel temperament,
registreer een tutti (niet alle registers, maar vooral prestanten, mixturen en tongwerken) en
speel een eenvoudig koraal... dit klinkt geweldig, je voelt je een groots organist en de onzekerheid is weg. ;-)
Dit is meer een orgel voor praktische allesspelers dan voor puristen. Door de vele registratiemogelijkheden
is het ongelofelijk veelzijdig en uitermate geschikt voor romantische muziek of muziek met solo stemmen.
De tongwerken zijn prachtig, evenals de strijkers en (in mindere mate) de prestanten. De fluiten vind ik
minder mooi, voor snelle barok stukjes met een eenvoudige Fluit- of Prestant registratie zijn er betere orgels beschikbaar
(dit vanwege de forse nagalm en het ontbreken van multiple-release samples).
Op het indrukwekkende Chamade-werk is de Great Cornet VI, in mijn ogen, onbruikbaar, ditzelfde geldt voor
de Quintbass Apertus 10 2/3 in het pedaal. De mooie en praktische console-pagina is erg logisch ingedeeld en
heeft goed leesbare registerknoppen. Ook zijn er voldoende handige voorprogrammeerbare combinatie knoppen. Hoewel
het een vrij groot sampleset is, is het toch goed bruikbaar met 3 GB. Je laadt dan enkele registers niet en verder
alles met 'single-loops'. Erg handig is ook de voicing pagina (ook beschikbaar voor Hauptwerk Standard Edition) waarmee je,
zo nu en dan, een register meer of minder volume kunt geven.
Voor maar ongeveer EURO 3,- per stem heb je veel mogelijkheden en een grote veelzijdigheid in klankkleur.
De nieuwe features van Litomysl versie 2:
Multiple releases - 3 levels for each stop (improved staccato behavior), courtesy of Al Morse. GvG: De belangrijkste verandering van versie 2, zie onder mijn commentaar.
New Trumpet imperial 32 feet in the bottom octave (was 16' before). GvG: Dit is een mooie verbetering, je kunt hem nu ook goed aan het pedaal koppelen.
Dual Touch screen support. GvG: Is een leuke aanvulling, maar hoewel ik twee touch screens heb, blijf ik toch het originele scherm gebruiken omdat die zowel praktisch als mooi is.
Improved denoising - about 18 dB better noise floor. GvG: Dit is hoorbaar verbeterd.
Many voicing corrections to individual pipes.
Completely new ballancing of the divisions and stops. GvG: Hier zijn inderdaad veranderingen, meestal goed, maar de Chamade registers zijn nu iets zachter gezet, dat vind ik jammer.
Redesigned Cornet on the Bombardwerk. GvG: Hij is nu een stuk beter bruikbaar.
Redesigned swell box behavior.
Improved tremulant behavior, including completely new design of the tremulant LFO's. GvG: Ik vind ze nog steeds niet zo erg mooi.
New crescendo design: the stops drawn manually are not switched off when the crescendo is increasing.
Er is qua klank veel veranderd ten opzichte van versie 1.
Bij snel spel met weinig registers vind ik de toevoeging van kunstmatige extra releases wel een verbetering.
Maar als je veel registers selecteert klinkt het in mijn oren toch snel 'glazig'/'metaal achtig'.
Luister bijvoorbeeld naar 'Plein Jeu a la Couperin', het is net alsof ik het op een 'traditioneel electronisch orgel' speel.
Ook 'Ps 43 Koraal met tutti registratie' vond ik in versie 1 beter klinken.
Als de extra (kunstmatige) releases niet bevallen kun je ze altijd uitzetten (zet bij het laden de 'Multiple release sample handling mode' -> 'Load only default sample (less realism, less memory)').
Deze sampleset is wel geschikt voor romantische, maar niet te snelle, muziek.
Het is een goedkoop sampleset waar je veel plezier aan kunt beleven als je nog geen 'kwaliteits sampleset' hebt.
Heb je al andere samplesets, spaar dan nog even door voor Caen Surround, die kost meer, maar is kwalitatief veel beter.