Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Dagje uit

Vorige 2012 2011 2010 2009 2008 Volgende
Google

18-08-2012

Vakantie Cochem

Je zult denken: "Waarom beschrijft hij deze details?" Dit omdat ik denk dat anderen er ook iets aan hebben als ze eventueel ook naar Cochem gaan. Wie weet zijn er Vakanz-fans die dit lezen. De afgelopen twee weken zijn we met ons gezin op vakantie geweest in Cochem aan de Moezel (sommige urkers spreken het uit als: KOOGOEM AAN DE MOOZEL) op een Roompot park. We waren met ons twaalven (gezin + vriend van dochter, neefje en nichtje) en hadden een mooi ruim 14-persoons huisje. We zaten er (voor het eerst) via Vakanz (aardig: eigenaar Martien van der Zwan, die ook goed kan orgelspelen, is een neef van naamgenoot organist Martien van der Zwan). Leerzame kerkdiensten en fijne zangavond. Van 10:00 tot 12:00 gingen de jongsten vrijwel altijd naar het 'kinder-/jeugdprogramma', ze hebben genoten. Onze oudere kinderen zijn (net als hun ouders) een beetje introvert en zijn maar 1 keer naar het avondprogramma voor de oudere jeugd geweest. 's Middags gingen we vaak ergens heen, een aantal leuke uitstapjes:
  • Goede aankoop: Als eerste heb ik bij de receptie van het park voor E 4,95 de Rad- (fiets) und Wanderkarte Cochem gekocht. Leuke routes:
    • Naar het Burcht Cochem is een leuke wandeling (via M-route, zie kaart). Ik ben zelf met onze twee kleinsten met de auto gegaan zodat de wandelaars terug weer met de auto meekonden. De rondleiding in het kasteel (40 minuten, 7 kamers in Duits met Nederlandstalig A4-tje) is aardig voor liefhebbers, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen de entree prijs ervoor over heeft. Een familiekaartje (2 ouders, 5 kinderen) kostte E 22,-, normale prijs volw: E 5,- kind: E 3,-.
    • Vanaf het park hebben we de verkorte (postweg naar beneden, bij spoortunnel rechts, dan rechts weer omhoog) route 6 (zie bovengenoemde kaart) gelopen. Een leuke wandeling, ook geschikt voor kleintjes, van een kleine 2 uur. Het is jammergenoeg onvermijdelijk dat je eerst helemaal afdaalt en terug helemaal stijgt.
  • De twee hoogtepunten van de vakantie vond ik de wandelingen over de Calmont berg van Eller (startpunt onder spoorbrug over moesel) naar Bremm. Er zijn 2 varianten:
    1. Voor gevorderden, mensen zonder hoogtevrees en goede schoenen: Route (A) (leuke foto, op dit punt brak het zweet me uit...): De uitdagende klettersteig met ladders en kabels waarbij je tussen de wijngaarden door naar boven gaat. Ik heb behoorlijke hoogtevrees en ben halverwege wel een beetje angstig geweest: we moesten stijl afdalen (is veel enger dan stijgen) op smal paadje en via ladders. Ik was blij dat de kleine kinderen bij mijn vrouw thuis waren gebleven. Met goede schoenen en zonder hoogtevrees is het een enorm leuke wandeling (wij waren in 2 1/2 uur weer terug bij de auto).
    2. Voor anderen: Route (B): Loop langs het station en ga na een paar honderd meter links door een leuk tunneltje onder het spoor door. Je gaat door het bos naar boven via Calmont-hohenweg, dit gaat prima ook als je een beetje hoogtevrees hebt. Je komt langs prachtige uitzichtpunten (o.a. Todesangst, Vier-seenblick, enz.). In Bremm gingen we onder langs de moesel weer terug naar de auto bij spoorbrug in Eller.
  • Wandelen naar het Pinnerkreuz panorama-uitzicht (foto's) in Cochem.
    Je kunt er ook met een stoeltjeslift komen, maar het is veel leuker om dit lopend te doen. Deze wandeltocht begint bij de grote (city) parkeerplaats achter het station (aan de 'bergkant') in Cochem. Zelf heb ik behoorlijk hoogtevrees, dan is het wel een hele 'pittige' tocht, zeker als je een neefje bij je hebt die het leuk vind zijn oom angst aan te jagen. Op de terugtocht had ik ze een ijsje beloofd als ze me niet teveel zouden plagen. De wandeltocht (zo'n 30-45 minuten) is ook redelijk goed te doen met kinderen, mits ze niet de neiging hebben om 'gevaarlijk' te doen. Hoog boven op de Pinnerberg staat het Pinnerkreuz. Hiervandaan heeft u een prachtig uitzicht op het Moezeldal. De naam is afkomstig van een herder die zijn verdwaalde schaap, dat naar beneden dreigde te storten, wilde helpen en daarbij zelf om het leven kwam. Ter nagedachtenis aan hem werd het kruis opgesteld.
  • Een prachtig klein autoritje (of fietsroute met elektrische fietsen) van ruim een kwartier: Bij de rotonde van het park recht oversteken, door slagboom die je met parkkaart open kunt doen. Dan bij T-splitsing links aanhouden richting Ediger. Onderaan in het dorpje ga je door een mooi poortje over smalle middeleeuwse kei-straatjes. Aan het eind rechtsaf, dan kom je een paar honderd meter verder in het dorpje Eller, net voorbij de kerk rechtsaf door een smal straatje van 1.80 meter breed, daarna stijl de berg op, je komt uiteindelijk weer bij de rotonde van het park. Ergens op internet werd deze route aangeprezen als route voor gevorderde hardloop fanaten...
  • Zomerrodelbaan Daun. Hier hebben we een paar 10-ritten kaarten gekocht (prijzen: E 13,-/10 ritten kind, E 18,-/10 ritten volw). Onze kinderen vonden het heel leuk, maar ze hadden nog nooit gerodeld, zelf vond ik de baan niet zo indrukwekkend. Het is ongeveer een half uur rijden vanaf het park in Cochem. De rodelbaan ligt strak naast het Safaripark/Wildpark Daun, maar je kunt het los bezoeken. Dat hebben wij ook gedaan. Wij vonden het bezoek (van ongeveer 3 uur) aan het Safaripark/Wildpark Daun (E 22,- familiekaart 2 volw/2 kind) echt de moeite waard, de apen (waar je tussen kunt lopen in wandelroute van 800 meter) en de wilde zwijnen (waar je tussendoor rijdt) waren het leukste. Aan het eind van de route van 8 km (waar je kunt uitstappen waar je wilt) is er nog een leuk speeltuintje.
  • Tussen Daun en Mehren heb je de zogenaamde Vulkaanmeren, hier kun je heel leuk wandelen. Wij hebben het, vanwege tijdgebrek, niet gedaan, alleen gepicknickt toen we naar het Safaripark/Wildpark Daun zijn geweest.
  • Het Moselbad in Cochem is een prachtig zwembad. Vreemd en vervelend is het dat je bij de ingang moet kiezen tussen 'binnenbad' OF 'buitenbad'. Bij ons waren de meningen verdeeld, we hebben toch maar voor het binnenbad gekozen: ieder heel uur 'golven', leuke glijbanen, bubbelbad enz. Maar het was er wel heel erg warm... Wij kochten 2 familiekaarten (2 volw 3 kind of 1 volw 4 kinderen) van E 18,- voor 4 uur. Toen het een andere dag 30 graden was zijn we nog naar het prachtige buitenbad (met hoge duikplanken en ruime ligweide) geweest. Niet duur: familiekaart kost E 10,- (2 volw 3 kind of 1 volw 4 kind).
  • Wild- und Freizeitpark Klotten. Wij waren er op vrijdag, dan is het goedkoper (E 13,- p.p.), en ik had verwacht rustiger omdat het dan een 'wisseldag vakantieparken' is. Ik weet niet hoe het op andere dagen is, maar het was er best druk. Toch een leuk park voor onze kinderen in de leeftijd tussen 5 en 18 jaar.

21-07-2012

Dagje Londen met vliegtuig voor E 130,- p.p. all in

Misschien ben ik een beetje raar, maar deze week ben ik (vanwege baby kon mijn vrouw niet mee) met twee dochters (11 en 14) een dagje naar Londen geweest: 's morgens heen en 's avonds weer terug. Wij hebben een groot gezin en dan is een vliegvakantie te duur. Om de kinderen toch een vliegervaring en een onvergetelijke dag te geven (als ze basisschool verlaten) doen we het zo. Bij Easyjet had ik, twee weken terug, goedkope kaartjes geboekt: voor E 180,- (all in) vlogen we met z'n drieën heen en terug. Een paar jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan met de twee oudsten, nu waren de derde en vierde aan de beurt. In Londen hebben we, net als de vorige keer, een dagje Big Bus Sightseeing Tour of London gedaan.
Tip 1: Koop de kaartjes voor Big Bus Sightseeing Tour of London via internet, dat is een stuk goedkoper dan in Londen.
Al met al wordt het naar Londen ook geen goedkoop dagje (alle prijzen zijn voor drie personen):
  • Treinretour schiphol: E 30,-
  • Vliegen met Easyjet: E 180,-
  • EasyBusLuton-Londen Marble Arch: L 60,-
  • Big Bus Sightseeing Tour of London: L 40,-
  • Zakgeld: L 40,-
  • Totaal: E 210,- + L 140,- (ongeveer E 180,-) = E 390,- voor drie personen = E 130,- p.p.
De vorige keer waren we 's morgens gelijk met sightseeing bus gegaan en hebben we de gehele ronde (zie kaartje met route) in 1 dag gedaan (inclusief rondvaart en twee/drie keer uitstappen). Nu lukte dat niet omdat het erg druk was op de weg (i.v.m. Olympische Spelen?) zodat bus niet kon doorrijden.
Bovendien waren we nu naar de wisseling van de wacht (11:30) gegaan, zodat we pas om 12:00 in de bus zaten.
Tip 2: Maak globale tijdsplanning, wij deden het zo:
  • 7:20 (om stress te voorkomen) Aankomst trein op Schiphol, naar Douane en Gate H.
  • 8:00 Easyjet Gate gaat dicht voor deze vlucht.
  • 8:40 Vliegen.
  • 8:45 (1 uur tijdsverschil) Aankomst Londen.
  • 9:00 Vertrek bus van Luton naar Londen Marble Arch.
  • 10:10 Aankomst Marble Arch, drinken kopen, toilet.
  • 10:30 Vertrek met Big Bus Sightseeing Tour of London.
  • Vraag aan buschauffeur hoe lang een heel 'rondje' (zie kaartje met route) ongeveer duurt. Afhankelijk daarvan kun je bijv. 2 of 3 keer uitstappen.
  • 15:30 Streven om op Marble Arch te zijn, tijd die over is kun je in Hyde Park kijken.
  • 15:56 Vertrek bus van Londen Marble Arch naar Luton.
  • 17:00 Aankomst Luton, even eten.
  • 17:30 Naar Douane en Gate.
  • 18:00 Easyjet Gate gaat dicht voor deze vlucht.
  • 18:40 Vliegen.
  • 20:50 Aankomst Schiphol.

Dagje dierentuin - Burgers Zoo

De afgelopen jaren hebben we alle grote dierentuinen van Nederland bezocht. (Tot voor een paar jaar geleden gingen we altijd op vakantie in Nederland, nooit naar dezelfde plaats/streek, op een kaart kruiste ik aan waar ik was geweest zodat we in 20 vakanties (2 keer per jaar een week) een groot deel van Nederland hebben verkend.) Deze week zijn we met het hele gezin een dagje naar Burgers'Zoo geweest (met dank aan actie van C1000 dagjeuit). In mijn herinnering (van vorig bezoek 13 jaar terug) was dit, vanwege mooie nagebouwde ecosystemen (jungle, woestijn, mega-aquarium, safari), de mooiste dierentuin. Dit is deze week weer bevestigd, volgens mij krijg je bij dit dierenpark het meeste 'waar voor je geld'. Bij ons was het droog, maar je kunt het ook heel goed op een regenachtige dag doen, de meeste mooie dingen zijn binnen.

Vorig jaar hadden we een abonnement op Dierenpark Amersfoort (voor ons dichtbij). Normaal gesproken krijg je (wij tenminste wel) hele zware benen na een dierenpark bezoek, bij E 19,- entree ga je niet na een uur weer naar huis.
Het leuke van een abonnement is, dat je veel korte bezoekjes (waar je niet moe van wordt) kunt brengen.

Caen: Hoe vind ik bezienswaardigheden voor vakantie?

Binnenkort hopen we met ons gezin op vakantie te gaan. We hebben sinds ons huwelijk de gewoonte om iedere keer ergens anders heen te gaan (een uitzondering: in de mei vakantie zijn we voor de tweede keer naar Katwijk geweest). Deze zomer is Zuid-Normandie aan de beurt. Omdat we daar helemaal niet bekend zijn, leek het me wel handig om thuis (met internet) vast een lijstje te maken met bezienswaardigheden. Omdat de voorpret een belangrijk onderdeel van de vakantie is vangen we zo twee vliegen in een klap.
Het zoeken naar bezienswaardigheden was eigenlijk vrij eenvoudig: Zoek in google op 'Busreizen Normandie', vervolgens kijk je naar het gedetailleerde dagprogramma (wat is samengesteld door mensen die er verstand van hebben).
Voor Normandie was dit:
  1. Strand Merville (200 meter lopen vanaf het huisje).
  2. Het Memorial museum in Caen.
  3. Stadbezoek Caen, o.a. Cathedraal Abbaye-aux-hommes met het voor ons bekende orgel.
  4. Chateau Caen, Middeleeuws kasteel en burcht die in ere hersteld worden, bij Caen.
  5. De landingsstranden: Arromanches / Omaha Beach / Utah beach / Pointe du Hoc.
  6. De Cote Fleurie ('gebloemde kust') is de naam voor de kustlijn tussen Cabourg (wij zitten vlakbij Cabourg in Merville) en Honfleur. Je kunt met de auto de weg langs kust volgen en stoppen op mooie uitkijkpunten (staan op onze 1cm=1.5km kaart).
  7. Autoroute naar Suisse Normandie/Vallee de l'orne (Thury Harcourt/Clecy/Roches d'Oetre).
  8. Bayeux: Cathedraal en (voor liefhebbers) een beroemd (70 meter groot) tapijt (Tapisserie).
  9. Bayeux: Labyrinth (doolhoven).
  10. De Route du Cidre, een toeristische route in het karakteristieke Pays d'Auge (Beuvron en Auge, Bonnebosq).
  11. Het wereldberoemde Le Mont Saint Michel, voor ons eigenlijk te ver, misschien alleen met de oudste kinderen.
  12. Chateau Balleroy, Renaissance kasteel met luchtballonmuseum in Calvados.
  13. Chateau de Crevecoeur, Middeleeuws kasteel met diverse activiteiten in Calvados.
  14. Chateau de Fontaine Henry, Middeleeuws kasteel in de Calvados met avondshows en een museum.
  15. Eventueel (is ook best een eind rijden) stadbezoek aan Rouen.
  16. Eventueel Festyland (maar dat vertel ik nog niet aan de kinderen, anders beginnen ze op de eerste dag al te zeuren dat ze daar heen moeten).
Conclusie: Teveel voor twee weken. Het gevaar van een dergelijk lijstje is dat je het perse allemaal wilt gaan doen en het ontspannend element van de vakantie verdwijnt...